Liikennepoliisi tyrmää sisäministeriön sakotusrajan alennushaaveet käytännön ongelmilla, sillä poliisilla on täystyö yrittää pitää rajaa edes nykyisessä 11 km/h nopeudenylityksessä.
Ohjeistus on pahimmillaan tulossa voimaan vielä tänä kesänä. Poliisin nimettömänä pysyvä edustaja ihmettelee, että mihin kaikki nämä uuden rajan mukaiset sakotettavat voitaisiin edes pysäyttää.
Hänen kollegansa esittää kainon toiveen siitä, että määräyksiä pohtivat virkamiehet tulisivat joskus seuraamaan, millaista valvontaa maanteillä on ylipäätään mahdollista toteuttaa.
Ylikomisario Harri Auvinen vastaa Itä-Uudenmaan poliisissa liikenneasioista, ja on varovainen sanoissaan, mutta toteaa, että asia ei ole ongelmaton, koska se hankaloittaa valvontaa, Iltalehden jutussa todetaan.
Tolppakameroiden säätö ja sakkotaulukon uudelleennumerointi ovat helposti toteutetttavissa, mutta suorat puuttumiset tien päällä voivat aiheuttaa ruuhkia sekä suoranaisia vaaratilanteita. Yksi potentiaalinen ongelma ovat aiempaa hitaammin ajavia ohittelevat autoilijat.
Suurena ongelmana poliisi pitää sitä, että kovaa ylinopeutta ajavat ja hurjastelevat voivat ajaa riskittä ohi poliisin, joka kirjoittaa rikesakkoa 5 kilometrin nopeudenylityksestä.
Kari Rantala siirtyi Liikkuvan poliisin päällikön tehtävistä Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen päälliköksi, ja kertoo mieluummin haluavansa ohjata poliisivalvontaa liikenteen todelliseen ongelmaan, kuten kaahareihin, jotka ovat vaaraksi sekä itselleen että muille tielläliikkujille. Toinen tärkeä asia ovat kuljettajan ajoterveyteen liittyvät asiat.
Poliisihallitukselta ei vielä ole tullut uusia sakotusohjeita.