Uusi BMW R 1200 RT 2014 saa koneapua GS Adventure-mallilta. Tämän tehokkaampi bokserimoottori on otettu käyttöön myös RT:ssä ja uudet teholukemat kirjataan nyt 92 kW ja 125 hv 7750 rpm ja vääntö 125 Nm 6500 kierroksella minuutissa.

Jotta moottori paremmin sopisi matkakäyttöön, on sen pyöriviä massoja kuten kampiakselia ja laturia kasvatettu pehmentämään moottorin käyntiä.

Myös toisiovetoa on pidennetty, jotta moottorin kierrosluku pysyisi alempana.

Valomaski on lainattu isoltaveljeltä K 1600:lta.

ABS ja ASC

Pyörässä on ABS-jarrut ja automaattinen luistonestojärjestelmä ASC sekä kaksi vakiona mukana toimitettavaa ajomoodia Rain ja Road, jotka parantavat ajettavuutta liukkaissa ajo-olosuhteissa. 

Jos ostaa Pro-lisäpaketin, saa vielä Dynamic-moodin sekä Hill Start Control eli mäkilähtötoiminnon. Viimemainittu auttaa, jos joutuu pysähtymään ja lähtemään rinteessä. Dynamic-vaihtoehto taas hyödyntää parhaiten RT:n urheilullisuutta.

Runkoa on uusittu paremman ajettavuuden nimissä, samoin istuma-ja ajoasentoa. Myös aerodynamiikkaan on kiinnitetty huomiota.

Monitoiminamiskuukkeli.

Pehmeitä vaihtoja assistentin avulla

BMW Gear Shift Assistant Pro on saatavilla niinikään lisävarusteena ja sen avulla on mahdollista tehdä vaihdot ilman kytkimen painamista tai kaasun sulkemista.

Elektroninen jousitus-iskunvaimenninpaketti ESA on myös lisävaruste kuten LED-päivänvaloajovalotkin. Valomaski sinänsä on samantyyppinen kuin K 1600:ssa.

Ajotietokoneessa on nyt 5,7 tuumainen TFT-värinäyttö.

Myös matkustusmukavuutta on parannettu.