Yksi ensimmäisistä mopokortin suorittaneista oli hyvinkääläinen Juha-Matti Sivula, joka suoritti mopokortin teoriakokeen hyväksytysti 3.1.2000.
– Silloin 15-vuotiaana teoriakoe tuntui ylimääräiseltä pahalta. Nyt kun aikuisena ja viisastuneena asiaa miettii, niin oli hyvä, että joutui opiskelemaan liikennesäännöt ennen kuin tuonne liikenteeseen pääsi ajamaan. Se helpotti myös henkilöautokortin saamista, kun liikennesäännöt olivat jo hanskassa, kertoo Sivula.
– En ollut ikinä mopon kanssa onnettomuudessa vaikka paljon ajoinkin. Aika pian mopokortin saamisen jälkeen pääsin töihin Seinäjoelle ja joskus tuli ajettua työmatka mopolla. Siinä meni aikaa kotvasen ja matkaa kertyi Alajärveltä noin 60 km suunta. Mopoilu toi siis ainakin minulle vapautta, summaa Sivula.
Vuodesta 2011 alkaen mopokorttia mielivän on pitänyt osallistua teoria- ja ajo-opetukseen sekä suorittaa teoriakoe. Lisäksi osallistujan pitää läpäistä mopon käsittelykoe.
– Opetuksen ja käsittelykokeen tultua pakolliseksi ovat sekä kuolemaan johtaneet onnettomuudet että loukkaantumiset olleet koko ajan laskussa. Kuolleiden mopoilijoiden määrä on laskenut kuudesosaan huippuvuosien lukemista (13:sta kahteen). Loukkaantuneiden määrä on laskenut 40 prosenttia (1124:stä 652:een), kertoo erityisasiantuntija Veijo Tuononen.
Mopoauton ajo-oikeutta ei ole enää saanut tavallisella mopokortilla 19.1.2013 lähtien, vaan se vaatii oman korttinsa. Mopoautoilijat suorittavat oman kurssinsa päätteeksi ajokokeen liikenteessä.
Mopokortti myönnetty jo yli 440 000 nuorelle
Vuonna 2001 myönnettiin mopokortteja 16 500 ja myönnettyjen korttien määrä nousi jyrkästi vuoteen 2009 asti, jolloin mopokortteja myönnettiin yli 41 000. Vuoden 2014 loppuun mennessä mopokortti on myönnetty jo yli 440 000 suomalaiselle. Mopokortin suorittaneista 42 % on tyttöjä ja 58 % poikia.
Tyttöjen osuus mopokortin suorittaneista on kasvanut vuosi vuodelta. Kun vuonna 2001 tyttöjen osuus oli 24 %, vuonna 2014 mopokortin suorittaneista oli tyttöjä jo 40 %.