Vuosimallin 2014 Honda CBR1000RR Fireblade SP:n peruspäivityskohteet ovat ratapainotteisia. Niihin kuuluvat Öhlinsin etu- ja takavaimennus, Brembon nelimäntäiset monoblokki etujarrusylinterit, yhden hengen istuin sekä erikoisväritys. Sokerina muassa on sama sylinterikansien päivitys ja moottoritehon lisäys kuin CBR1000RR:ssä sekä tehdassovitetut moottorin sisäosat.
CBR:n suosio on ollut vankkumaton yli 20 vuoden ajan siitä lähtien kun Honda esitteli 1992 CBR900RR:n. Viime vuosikymmenen aikana CBR1000RR on saavuttanut paljon menestystä kilpailuissa mm. SuperSport-luokissa. Kahden vuosikymmenen aikana näitä pyöriä on myyy Euroopassa yli 200 000 kpl.
Nyt Honda esittelee ensi kerran ratapainotteisen CBR1000RR Fireblade SP:n. Pyörä on silti täysin maantiekelpoinen.
Brembon jarrujen ja Öhlinsin jousituksen lisäksi myös runkoa on hienosäädetty. Pyörän saa myös Hondan yhdistelmä-ABS-järjestelmällä. Ratanäön kruunaavat Pirellin Diablo Supercorsa SP -renkaat.
Nelisylinterisen 999,8 cm3 moottorin päivitys pitää sisällään parannetut imu- ja pakokaasujen virtauksen sekä parannetun palotapahtuman ja kaksi kilowattia lisää huipputehoa. Moottorissa on tehdassovitetut männät ja kiertokanget hyvän sisäisen balanssin varmistamiseksi.
Ratapainotteisena pyöränä siinä on vain kuljettajan istuin. Kevyt pieni istuin säästää painoa.
Teknisiä tietoja
Moottorin halkaisija ja isku ovat 76mmx55,1 mm ja puristussuhde 12,3:1. Sylinterit on pinnoitetuut nikkeli-piioksidilla (Ni-Sic). Pakoaukkoja on pienennetty 38 mm:stä 35 mm:iin, millä on saatu lisää vääntöä ja uusi pystysuuntainen yhdistävä putki tasapainottaa paineita kakkos- ja kolmossylinterin välillä.
Moottorin huipputeho on 133 kW eli 178 hv 12 250 rpm, missä on kaksi kilowattia, 2,7 hv aiempaa enemmän. Vääntöä on parannettu kierrosalueella 4000-6000 rpm. Huippuvääntö on 114 Nm 10 500 rpm.
Pyörässä on myös luistokytkin moottorijarrutusten helpottamiseksi.
The CBR1000RR SP:n valualumiiininen kaksoiskehtorunko perustuu standardimalliin. Siihen on tehty Öhlisnin jousituksen vaatimat modifikaatiot sekä viritetty sitä antamaan paremmin palautetta kuljettajalle.
Öhlinsin käännettyjen iskunvaimentimien putkien halkaisija on 55 mm, mikä on milli enemmän kuin Showan vastaavissa.
Pyörän akseliväli on 1410 mm ja paino polttoaineen jne nesteiden kanssa 199 kg. Etu/takapainojakauma on 52,7%/47,3%. Toisen sukupolven HESD, Honda Electronic Steering Damper eli elektronisesti säätyvä ohjausiskunvaimennin säätää vaimennusta tarpeen mukaan.
Vuosimallin CBR1000 RR:ään verrattuna mallin jalkatuet on siirretty 10 mm taaksepäin. Ohjaustanko puolestaan on leveämpi, sitä on madallettu asteella ja taivutettu 5 astetta lisää eteenpäin.
Uusi takarunko on kevyempi, koska matkustajaa ei tarvitse huomioida, ja istuinmateriaali tukevampaa.
Uusi pleksi tarjoaa entistä parempaa aerodynamiikkaa suurilla nopeuksilla, ei niinkää tuulisuojaa.
Öhlinsin asiantuntijat työskentelivät yhdessä Hondan insinäärien ja testikulejttajien kanssa kehittämässä uutta alustaa. Sekä etu- että takavaimentimet ovat täysin säädettävissä.
Vannekokoot ovat edessä 17x3,5 ja takana 17x6 tuumaa. Rengaskoot taas ovat vastaavasti 120/70-ZR17 edessä ja takana 190/50ZR17 .