Cagivan, Ducatin ja MV Agustan ja jopa Husqvarnankin nimet kietoutuvat lähihistorian hämärissä voimakkaasti yhteen. Cagiva on jopa omistanut Ducatin joskus, ja ollut pääbrändi tässä joukosssa, mutta ajan myötä moni asia on muuttunut. Harley-Davidson osti vuonna 2008 Cagivan ja MV Agustan, ja kun Yhdysvalloissa moottoripyörämarkkinat romahtivat, myi ne takaisin yrityksen perustajalle Claudio Castiglionille.
Cagiva oli Suomessakin tunnettu tehokkaista satapiikeistään silloin, kun niiden tehoa ei vielä oltu rajoitettu, mutta Cagivoiden valmistus loppui 2010, jolloin yritys päätti keskittyä MV Agustojen valmistukseen.
Maailmalla kiertää sitkeä huhu, jonka mukaan MV Agusta laajentaisi brändiään aloittamalla uudelleen Cagivoiden valmistuksen. Syynä tähän voisi olla se, että yritys on vielä liian pieni ja erikoistunut valmistaja, että sen asema kansainvälisillä markkinoilla voisi olla riittävän vahva. Rajana pidetään yleisesti noin 20 000 - 25 000 pyörän vuotuista valmistusmäärää, ja MV Agusta ennakoi tänä vuonna valmistavansa noin 15 000 pyörää. Viime vuoden myynti oli 8500 kappaletta maailmanlaajuisesti.
Varese Newsin haastattelema MV Agustan varatoimitusjohtaja Giorgio Girelle kertoi, että Cagivan tuotemerkin elvyttäminen ei ole juuri nyt yrityksen suunnitelmissa, mutta kertoi, että asia elää tottakai heidän unelmissaan. Hän myös kehitteli ajatusta eteenpäin siten, että jos näin tapahtuisi, Cagiva voisi keskittyä pelkästään offroad-pyörien valmistukseen ja MV Agusta puolestaan pysytellä katupyörien valmistuksessa.
Kasvuhakuinen MV Agusta
MV Agustalla on kuitenkin selkeä näkemys siitä, miten se kasvattaa markkinoitaan. Girellekin toteaa, että ensisijaisesti yritys pyrkii laajentumaan Länsi-Euroopassa ja USA:ssa, missä on jopa 40 % maailman nopeille urheilullisille pyörille suunnatuista markkinoista, mutta toteaa samaan hengenvetoon, että yritys on menestynyt hyvin Japanissa ja panostaa voimakkaasti kehittyvien maiden markkinoihin.
Esimerkiksi Brasiliassa, jossa on maailman kolmanneksi suurimmat keskisuurten ja suuritilavuuksisten moottoripyörien markkinat, MV Agusta on ollut läsnä jo neljän vuoden ajan, ja myy siellä kahta tuhatkuutioista ja kolmea 800 cm3 -malliaan. Yritys on juuri aloittanut yhteistyön DAFRAn Manauksen tehtaan kanssa, jossa kootaan Brasiliassa myytävät MV Agustat.
Tämän vuoden tavoitteena MV Agustalla on saavuttaa 1,8 % osuus Brasilian markkinoista.
Girelle näkee MV Agustan pysyvän aina niche-tuotemerkkinä. Se hakee kuitenkin kasvua myös Kiinan ja muilta kehittyvän Aasian markkinoilta. Keinoja ovat mm. jatkuva malliston laajentaminen sekä osallistuminen World Superbike -sarjaan.
MV Agusta on kehittynyt nopeaa tahtia uudessa omistuksessa, mutta se hakee ennätyksellistä kasvua ja pyrkii yli kaksinkertaistamaan liikevaihtonsa kolmen vuoden sisällä. Jos se onnistuu siinä, niin kuka tietää? Ehkä sitten saattaa olla aika myös kaivaa Cagivan tuotemerkki naftaliinista.
Lähteet: MV Agusta, Wikipedia, Varese News ja Asphalt and Rubber.