Biarritz, Ranska (12.6.2015). Moottoripyöräharrastajat ympäri Eurooppaa kokoontuivat tällä viikolla Ranskan Biarritziin juhlimaan vuosittaista Wheels & Waves -festivaalia. Tapahtuman aikana Harley-Davidson julkisti Battle of the Kings -kustomointikilpailun voittajan ja esitteli Dark Custom -mallistonsa lisäksi yhtiön historiallisia perinteitä custom-pyörien rakentamisen parissa. Moottoripyörävalmistajan festivaaliosastolla esiteltiin myös legendaarisen Shaw Harley-Davidson -liikkeen ainutlaatuisia custom-malleja sekä Jumpstart-simulaattoriajoa.
Wheels & Waves -yleisö pääsi tutustumaan viiteen Battle of the Kings -finalistiin, jotka esittelivät uniikit custom-pyöränsä asiantuntevalle tuomaristolle. Viisi finalistia valittiin kevään yleisöäänestyksessä jatkoon Tšekin tasavallasta, Ranskasta, Saksasta, Norjasta ja Kyprokselta. Kilpailuun osallistui valtuutettuja Harley-Davidson jälleenmyyjiä ympäri Eurooppaa, ja semifinalistit valittiin jatkoon kansallisilla äänestyksillä. Osallistujilla oli tehtävänään rakentaa tehdasvalmisteisesta Harley-Davidson Street 750 -moottoripyörästä custom-versio luovuutta, mielikuvitusta ja ammattitaitoaan hyödyntäen.
Tšekkiläisen Harley-Davidson Praha -liikkeen tiimi kruunattiin Euroopan Custom King -voittajaksi finaalin päätteeksi. SHDB 04 -niminen voittopyörä perustui Harley-Davidson Street 750 -malliin, jonka tiimi rakensi uudelleen oman custom-visionsa näköiseksi. Tiimissä työskentelivät Ondrej Odehnal (mekaanikko), Bohous Menzl (tuotanto), Wojta Vavrina (projektipäällikkö), Jarda Vavrina (konseptisuunnittelu) ja Olaf Pugner (viimeistely ja maalaus).
Kustomointiprojektin aikana pyörään lisättiin muun muassa kosketusnäyttö, ohjaustanko, peilit, LED-valot, jalkatapit ja kytkimet. Tiimi viimeisteli käsin kaikki metalliosat, minkä lisäksi pyörän takaosaa lyhennettiin. Myös nopeusmittari vaihdettiin ja sen tilalle asennettiin erilaisia laitteita, kuten puhelin.
– Saimme alun perin inspiraation Lotus C01 -mallista ja Bell & Ross Softailin kromatuista linjoista, jotka ovat molemmat upeita moottoripyöriä, kertoi Ondrej Odehnal.