Harley-Davidson Incin Livewire-sähkömoottoripyörä on nähty yrityksenä houkuttaa uutta ja nuorempaa käyttäjäkuntaa merkin pyörien pariin. Samaan ovat tähdänneet 500 ja 750 kuutiosentin mallit.
Livewiren osalta haaste on jo pelkässä äänessä: kaksisylinterisen V-koneen ääntä on turha kopioida sähköpyörään, joten sähköversion moottorin vinkuna on laiha lohtu kunnolliseen H-D-pakoääneen tottuneille. Sinänsä Livewire on koonnut pelkästään myönteisiä arvioita ulkonäöstään myös kipalijoiden taholta.
Tilanne, jossa H-D kertoo venyttävänsä sähköpyörän julkistusta osuu miltei samaan hetkeen kuin Polaris on ilmoittanut tuovansa sähköpyörän markkinoille vielä tämän vuoden aikana. Polaris osti alkuvuodesta pienen sähkömoottoripyörävalmistaja Brammon ja liittänee sen osaksi Victory-brändiään. Ainakin Victory osallistuu kovasti Brammoa muistuttavalla sähköpyörällä Man-saaren parhaillaan meneillä olevien kisojen sähköpyöräluokkaan.
Etumatkaa kilpailijoille
Marketwatchin artikkelissa arvioidaan Harley-Davidsonin uskovan, että sen osuus kotimarkkinoillaan USA:ssa on niin vahva, että sillä on varaa antaa muille etumatkaa.
Pääjohtaja Matt Levatich kertoo haastattelussa, että Harley haluaa odottaa akkuteknologian parantuvan sille tasolle, että se täyttää kuluttajien odotukset.
Hän tarkentaa Livewiren tuotantomallin ajoitusta 2-3 vuoden päähän, mutta ennen vuotta 2020.
Yritys on valmistanut kolme tusinaa Livewiren prototyyppiä ja testauttanut pyöriä USA:ssa jo 6800 ihmisen voimin jälleenmyyjien tapahtumissa. Niissä on selvinnyt, että käytännön ajomatka akkujen latausten välillä on noin 80 kilometriä, ja H-D minimivaatimus on tuplata tämä. Vaatimus saattaa pienentyä, mikäli latausasemaverkko kehittyy nopeasti.
Toinen hidastava tekijä ovat kustannukset. Bensakäyttöisten Harrikoiden hinnat USA:ssa ovat noin 7000 dollarista 40 000 taalaan. Levatichin mukaan motoristit ovat yleisesti ottaen kertoneet olevansa valmiita maksamaan sähkö-Harrikasta noin 20 000 dollaria, mutta yritys ei pysty myymään pyöriä kannattavasti tähän hintaan. Kyse on akkuteknologian kalleudesta. Polaris kertoo, että sen sähköpyörämalliston hinta on aikanaan noin 21 000 - 25 000 dollarin välillä.
Nuoria kuskeja kaivataan
Sekä Harley että muut mp-valmistajat uskovat, että sähköpyörät kiinnostavat eniten nuoria urbaaneja ympäristötietoisia aikuisia, jotka haluavat keveitä pyöriä, joilla voi puikkelehtia liikenteen seassa.
Sukupolvi X:n ja sotienjälkeisten suurien ikäpolvien edustajat ovat Harley-Davidsonien ydinostajaryhmää ja ilmeisesti myös pysyvät sellaisina, mutta Levatich kertoo, että yrityksen pitää saada otetta myös nuoremmista kuljettajista, naisista ja vähemmistöjen edustajista. Harley-Davidsonin osakkeiden arvo on laskenut viime aikoina sen markkinaosuuden laskun myötä. H-D syyttää laskusta kilpailijoiden alennusmyyntejä.
Navigant Researchin mukaan sähkömoottoripyöriä myydään noin 1,5 miljoonaa kappaletta 2024 tämän vuoden 1,2 miljoonaan verrattuna. Sähköskoottereille vastaavat luvut ovat 4,4 ja 4,1 miljoonaan. Freedonia Group puolestaan kertoo, että kaikenkarvaisia moottoripyöriä myydään tänä vuonna noin 100 miljoonaa kappaletta.