Tammi-syyskuun aikana myytiin miltei 20 prosenttia vähemmän moottoripyöriä kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana. Voisi kuvitella, että nyt on ostajan markkinat, koska maahantuojien sivuilla myydään ylivuotisia pyöriä hieman edullisemmin kuin vuoden 2013 malleja. Ehkä hinnassa on myös lisätinkimisen varaa, kun 'uuden' mallivuosi voi pahimmillaan olla jopa 2010.
Uusien pyörien rekisteröinti laskee vielä ensi vuonnakin alan toimijoiden mukaan 5-15 prosentin verran.
Suurimpia putoajia listalla ovat Suzuki, joka on seitsemäksi myydyin, miinusta yli kolmannes, 37,1% ja kolmanneksi suurin merkki Honda, jonka myynti on laskenut 29,7 prosenttia edellisvuodesta.
Eniten rekisteröintejä keräsi Yamaha, jolle merkattiin 15 prosentin osuus markkinoista. Japanilaismerkkien asema horjuu Suomessa, sillä tilastokakkosena on KTM, neljäs on BMW ja Harley-Davidsonia on myyty niin paljon, että se oikeuttaa viidenteen tilaan.
Kymmenen joukkoon sopivat vielä Kawasaki, joka on kuudes, Triumph, Piaggio ja Husqvarna.
Se mitä olemme uumoilleet maailmalla liikkuessamme on myös totta, eli kevytmoottoripyörien myynti on laskenut 30,2 prosenttia. Tässä joukossa eniten ovat kärsineet Aprilia ja Derbi, joiden myynti on pudonnut alle puoleen. Korttiuudistuksen monmutkaisuus ja kalleus yhdessä mopoautojen kiinnostavuuden ja huonon taloudellisen tilanteen kanssa purevat nyt ilmeisesti täysillä.
Asiasta kertoi ensin Taloussanomat.