Oikean istuinkorkeus tarkoittaa sitä, että jalkasi ulottuvat maahan asti, kun istut pyöräsi päällä ja olet vaikkapa liikennevaloissa. Pitääkö jalkapohjien ulottua maahan ponnistelematta? Monien mielestä pitää, sillä silloin asentosi on paikallaankin vahva, ja käytettävissäsi on pientä marginaalia, jos pysähdyt epätasaiselle alustalle.
Monelle riittää se, että saa varpaat maahan, mutta silloin asento ei ole niin vakaa, ja tilanne tietysti heikkenee entisestään, jos saa vain toisen jalan varpaat kurottamalla ulottumaan maahan asti. Tai jos pyörä on raskas ja yläpainoinen. Liikenteessä näkee kaikenlaisia ratkaisuja, ehkä kannattaa pyrkiä toisin kuin mäkihypyssä tasajalka-asentoon parkissa.
Jalan mittaamista
Miten sitten tietää esimerkiksi pyörämerkkiä tai mallia valitessaan alkaa heti kättelyssä etsiä oikeanlaisen istumakorkeuden tarjoavia pyöriä? Ensimmäinen temppu on mitata oman jalan pituus sisäreiden puolelta nivusista jalkapohjaan asti. Se on sama mitta, jolla valitset farkkujesi lahkeiden pituuden.
Sen jälkeen sinulla on karkea käsitys siitä, millainen tulevan pyöräsi istuinkorkeus enimmillään voi olla. Valitettavasti moottoripyörävalmistajat ilmoittavat usein pyörämallinsa istuinkorkeudeksi alimman mahdollisen istuimen osan korkeuden. Istuimet voivat myös olla leveitä tai kapeita ja se vaikuttaa siihen, miltä istuinkorkeus todellisuudessa tuntuu.
Osassa moottoripyöriä on joissain puitteissa säädettävä istuinkorkeus, mikä tietysti helpottaa tilannetta. Joihinkin pyöriin voi tilata lisävarusteena matalamman satulan. Eri pyörämallit ja -tyypit ovat myös erilaisia. Siinä missä kustomeissa ja kruisereissa pystyy istumaan luontevasti myös matalajalkaisempi kulkija, endurot ja adventurepyörät saattava vaatia toisen ääripään kulkijoita kuskikseen.
Apuvälineitten käyttö
Onneksi valintaa helpottamaan on olemassa hyvä apuväline internetissä: cycle-ergo-sivustolle on rakennettu ohjelma, johon voit sijoittaa omat strategiset mittasi, kuten pituutesi ja lahjemittasi ja valita sopivan pyörämallin, jonka jälkeen ohjelma sijoittaa "sinut" pyörän päälle ja näet, millainen ajoasentosi siinä pyörämallissa olisi, ja ulottuisivatko jalkasi maahan asti. Samalla voit myös kokeilla myös mahdollisen kyytiläisen mitoilla, jolloin selviää sekin, voiko teillä olla yhteistä tulevaisuutta kyseisen pyörän kyydissä.
Cycle-ergo ilmoittaa mitan istuimen päältä maahan istuimen keskeltä mitattuna, joten se antaa todellisemman kuvan istuinkorkeudesta kuin valmistajan ilmoitus. Mitat on ilmoitettu tuumissa, joten kääntämistä helpottaa esimerkiksi muunnin.com-sivusto, jossa voit muuttaa sentit tuumiksi ja päinvastoin.
Pyhä kolmio
Viihtyvyytesi moottoripyörän selässä ei ole kiinni pelkästä istuinmukavuudesta vaan myös siitä kriittisestä kolmiosta, jonka muodostavat kuljettajan istuin, jalkatapit ja ohjaustanko - tai ehkä oikeammin kahvat. Kuten tiedät, ajoasentoja on erilaisia. Ne vaihtelevat suuresti pyörämallista ja -tyypistä toiseen. Customissa voi olla tosi retkottava asento taaksepäin kädet apinakiikuissa, kun taas sporttipyörän ajoasento voi olla todella etukeno. Tähän väliin mahtuukin sitten myriadi erilaista asentoa enemmän ja vähemmän kallistuneista täyspystyyn.
Joka tapauksessa sinun on saatava ajoasento mieleiseksesi: haluatko ajaa kädet hieman koukussa rentoina vai nojata niihin voimakkaammin? Etu- vai takakeno asento? Myös polvikulma on kriittinen: jossain kohtaa sento tuntuu miellyttävältä, tiukemmassa kulmassa verenkierto loppuu tai polvet ovat korvissa.
Cycle Ergon avulla saat selville, mikä on etäisyytesi kahvoista ja jalkatapeista, eli millaisessa asennossa tai kulmassa polvesi ja kätesi tai selkäsi ovat, mutta todellisuutta on se, että kun ensin olet tutkinut hyvät potentiaaliset vaihtoehdot, kannattaa sitten aloittaa kierros ja kokeilla mp-liikkeessä näitä malleja käytännössä, jotta löydät sen omasi kaikkien joukosta.
Istuma-asentoa pystyy parhaimmillaan myös hienosäätämään. Yleensä jalkatappien paikkaa voi pyörässä muuttaa tietyissä rajoissa - kannattaa varmistaa myyjältä - samoin ohjaustangolle on saatavissa korotussarjoja, joilla tankoa saa samalla myös lähemmäs itseään. Joissakin pyörissä myös ohjaustanko on säädettävissä. Pelkkä ohjaustangon kallistuksen säätö voi auttaa joissain tilanteissa.
Aiheesta kertoi mm. Motorcycle Central.