Konsepti 101 lienee suunnattu Yhdysvaltain markkinoille, siitä kertoo jo nimikin, joka ilmoittaa moottorin tilavuuden kuutiotuumissa. BMW Motorradin mukaan pyörä on myös rakennettu yrityksen Kalifornian muotoilustudioilla Newbury Parkissa juuri historiallisen Highway 101:n liepeillä.
Pyörän moottorista löytyy vääntöä 175 Nm / 5 250 r/min, ja rivikuusikko alkaa vääntää jo tosi alhaalta. Tehon puutteeseen ei kaadu myöskään pidempien matkojen teko, sillä sitä on kuten muistetaan 118 kw / 160 hv 7 750 r/min.
Pyörän ulkonäkö on myös suunnattu amerikkalaiseen makuun: iso etupyörä on tuoreinta huutoa, samoin matala ja pitkä bagger-tyyli, joka ei Euroopassa vielä ole niin lyönyt läpi itseään.
Ääntä pitäisi niinikään 6-2-putkissa olla riittävästi tarjolla, sekin niinikään amerikkalaiseen makuun viritettynä.
Ulkoasua koristaa Roland Sands Desingin kädenjälki. Harjattu alumiini, hiilikuitu ja puu ovat mielenkiintoinen ja näyttävä yhdistelmä sellaiselle, jonka makuun ne sopivat. Matalan istuinkorkeuden lisäksi audiosysteemi kunnollisine kaiuttimineen tarjoaa viihdykettä matkalle. Tuleeko konsepti 101 bagger sellaisenaan tai modifioituna tuotantoon, jää nähtäväksi. Se on kuitenkin selkeästi suunnattu Honda Gold Wing F6B baggerin kilpailijaksi.
BMW Motorradin Design-osaston johtaja Edgar Heinrich on sitä mieltä, että "Konsepti 101 avaa uuden luvun meidän konseptipyöriemme historiassa. Se on BMW Motorradin tulkinta loputtomista valtateistä ja itsenäisyyden ja vapauden unelmasta - Amerikkalaisen touring-pyöräilyn täydellinen ruumiillistuma." Hänelle Konsepti 101 on malliesimerkki eleganssista, voimasta ja loistokkuudesta kahdella pyörällä, todetaan BMW Motorradin tiedotteessa.