CS-06 Dissident
Portugalilainen kustomointipaja it roCkS!bikes on nimennyt XJR 1300:n modatun versionsa dissidentiksi, toisinajattelijaksi. He ovat aiemminkin työstäneet sekä 1200- että 1300-kuutioisia XJR-malleja.
Pienessä pajassa juuri Porton ulkopuolella vuodesta 2013 toiminut it roCkS!bikes on Osvaldo Coutinhon ja Alexandre Santosin työmaa iltaisin ja öisin. Päivin miehet tekevät siviilityönsä insinööreinä. Heidän ammattinsa ja osaamisensa näkyy pyörissä täsmällisyytenä sekä kykynä huomioida yksityiskohtia.
Yard Built eli takapihalla rakennettu XJR 1300 "CS-06 Dissident" on hieno käsintyötstetty kokonaisuus, joka alkaa etuhaarukan takaa ja päätyy pyörön perään. Puhdasta, yksinkertaista ja eleganttia suunnittelua, jossa on mukana hätkähdyttäviä yksityiskohtia. Takaosaan on esimerkiksi piilotettu led-takavalo.
Osvaldon ja Alexandren tavoitteena on ollut tehdä täysin ainutlaatuinen luomus, joka olisi heidän tyylinsä allekirjoittama, mutta leikkaamatta tai hitsaamatta alkuperäistä pyörää.
Ajo-ominaisuuksiin on paneuduttu lisäämällä täydellinen ISR:n jarrujärjestelmä pääsylintereineineen sekä etujarrulle että kytkimelle, etu- ja takakaliibereineen sekä jättimäisinen 340 mm etulevyineen ja 267 mm takalevyineen. Satulat ovat kuusimäntäiset ja jarru- ja kytkinvoimaa välittävät Hell Performancen teräspunosletkut.
Ohjaustankona on Motogadgetin LSL-clip-onit, lisäksi siinä on alumiinikahvat, M-Blaze vilkut ja hi-tech Motoscopen mittaristo sijoitettuna CNC-koneistettuun alumiiniseen taustaa.
Moottorinsuojukset on molemmilla sivuilla korvattu kevyemmillä alumiinisilla, joissa on lasi-ikkunat, jotka paljastavat pedon sydämen. Pieni öljynlauhdutin huolehtii asioiden säilymisestä kontrollissa ja pakotputket on valmistettu 4-2 ruostumattomasta teräksestä.
Ajoasento on sporttinen ja pyörässä on pieni metallinen kate ja varsin mielenkiintoisen näköinen etuvalo. Monza-tyyppinen tankin korkki kruunaa kaiken. Lisäksi pyörän istuin on nahkapäällystetty ja muutenkin cafe racer -mallinen.
Pyörässä on 17" Kineon vanteet ja Pirellin Angel GT -renkaat. Pyörän väreinä ovat 70- ja 80-luvuilta peräisin olevat helmenvalkoinen sekä musta ja kulta. Kustomointiosat löytyvät it roCkS!bikesin kotisivulta.
Playa del Ray
Malagassa Espanjassa San Pedrossa pitää puolestaan majaansa Matt Black Custom Designs, joka on juuri saanut valmiiksi XV950 "Playa del Ray":nsä. Se on tribuutti sata vuotta sitten käytetyille ratakilpureille.
Matt Blackin koko tiimi teki työssä parhaana. Anthony Partridge vastasi metallitöistä. Hän rakensi mm. tankin ja monia muita osia, pääteknikko Kurt Lohse puolestaan kytkimistä ja niiden ulkonäöstä, ja projektinjohtaja Dom Kelly 3D-suunnittelusta sekä osien työstämisestä. Ray Hill taas varmisti maalipinnan ja värivalikoiman ainutlaatuisuudesta raitoineen.
Matt Black Custom Design teki pyörää varten 21" alumiinivaluvanteet, pleksilasisen nokkapyörän suojan, vasemman puolen kampikammion posken sekä laturin suojan. He työstivät myös pienen oikean puolen suojuksen ja vetorattaan suojuksen, samoin ja ilmansuotimen adapterilevyn, jotta saisivat sovitettua pyörään Crime Scene Choppersin ilmansuotimen kannen.
Muita porjektiin liittyviä osia ovat käsintehty polttoainetankki, takalokasuoja ja sähkö- sekä akkupuolen sivupaneelit. Vakio XV 950 putket yhdistyvät kollektoriputkeen ennen muokattuun MIVV Ghiblin äänenvaimentimeen menoa.
Matt Black Custom Designin valmistamien osien lisäksi "Playa del Ray" -konseptiin kuuluu myös muitten valmistajien osia, mm. Rebufinin etupää ja taakse Öhlinsin vaimentimet. Crafty B on valmistanut hienon polttoainetankin korkin, ja Vity etuvalon muiden osien lisäksi.
Mikäli olet kiinnostunut vakavamminkin Matt Black Customs "Playa del Ray" -osista, löydät lisää tietoa aiheesta heidän kotisivuiltaan täältä.