Heikki Koskinen valmistui poliisiksi vuonna 2003, ja on ehtinyt toimia jo 8 vuotta moottoripyöräpoliisina. Kuten niin usealla moottoripyöräpoliisilla, Koskisenkin kiinnostus moottoripyöriin alkoi jo mopoiässä.
Koskinen nimeää moottoripyöräpoliisin ammatin parhaaksi puoleksi sen, että saa toimia ja työskennellä itsenäisesti.
– Vieläkin keväisin moottoripyöräkuume kohoaa, mutta aina järki onneksi voittaa, ja oma pyörä on jäänyt ostamatta. Vuosittain saa kuitenkin onneksi ajaa työn puolesta 10-15.000 kilometriä, Koskinen kertoo.
Talvisin hän toimii myös moottorikelkkapoliisina. Tahkon laskettelukeskus työllistää aika paljon, vaikka viime talvina kausi onkin jäänyt lyhyeksi lumen vähyyden vuoksi.
Kuopion seudulla on kaikkiaan kuusi moottoripyöräpoliisia ja heillä on käytössään kaksi moottoripyörää. Uuden Honda VFR 1200 lisäksi Kuopiossa on ajossa Yamahan 1000 Fazer ja satunnaisesti siviilimoottoripyöriä. Poliisimoottoripyörällä ajetaan vähintään 100.000 kilometriä ennenkuin uutta vaihdetaan tilalle.
Näistä kahdesta virallisesta moottoripyörästä Fazer on Koskisen suosikki.
– Se on kevyempi ja ketterämpi ajaa, vaikka sillä ei niin lujaa pääsekään. Kuitenkin jos joskus ostan itselleni pyörän, niin se on joku pienempi 800-kuutioinen. Ikäkin tekee varmaan sen, etteivät nopeat kyykkypyörät enään niin innosta, mies pohtii.
Kehitys kehittyy myös poliisien moottoripyörissä, mutta vielä ei ole saatu sovitettua autoissa olevaa tietotekniikkaa suoraan pyörään sopivaksi. Varoitusvaloissa nykytekniikka näkyy varmaankin eniten, kun ledit ovat pienentäneet niiden tarvitsemaa tilaa.
Ajokausi on Kuopion moottoripyöräpoliiseilla alkanut vapulta ja Koskisen kohdalla vielä huominen sunnuntai kuluu moottripyöränäyttelyn merkeissä. Siellä häntä voi käydä jututtamassa koko messujen aukiolo ajan ja samalla tutustua Kuopion poliisin tuliterään uuteen moottoripyörään.