Päätös perustuu nimenomaan maatalouden ja autoteollisuuden kulkineiden valmistajien briiffaukseen. Sillä voi olla vaikutusta myös kaikkien muiden ajoneuvojen, kuten moottoripyörien, mönkijöiden, lumikelkkojen, vesijettien jne kohteluun, jotka käyttävät tietokoneohjelmia sytytyksen, polttoaineen, ajovakauden, vetopidon, jarrutuksen ja muiden toimintajärjestelmien ohjaamiseen.
Muistiossaan valmistajat väittävät, että sallimalla ajoneuvon ostaneen henkilön käyttää ketään muuta kuin valmistajan valtuuttamia huoltoliikkeitä katsomaan tai muuttamaan tietokone-ohjelmistoa tai -koodeja ei ole sallittua digitaalisen tekijänoikeuslain mukaan. Varsinkaan jos se koskee ajoneuvon ohjelmiston tarkastelua, korjaamista tai modifiointia. Digital Millennium Copyright Actin (DMCA) alkuperäinen tarkoitus kuitenkin on estää ohjelmistokoodin kopiointia, joka loukkaa tekijänoikeuksia.
Riita valmistajien ja EFF:n välilllä
Electronic Frontier Foundation (EFF), joka puolestaan puolustaa oikeuksiamme digitalisoituvassa maailmassa, työskentelee esittääkseen erivapausanomusta, joka mahdollistaisi ajoneuvojen omistajat tarkastelemaan, korjaamaan ja modifioimaan ajoneuvojensa ohjelmistoa ja koodia. Valmistajien muistio onkin suunnattu suoraan EFF:n hanketta vastaan.
Valmistajien mielestä vaikka ajoneuvo onkin myyty ostajalle, valmistajalla säilyy ja se omistaa tekijänoikeuden ohjelmistoon, joka kontrolloi ja ohjaa ajoneuvon toimintaa. Siksi tarkastelu, korjaus tai muuttaminen rikkoisi tekijänoikeuslakia.
Vaikka tämä prosessi onkin lähtenyt liikkeelle auto- ja maatalousteollisuudesta, samanlaisia tietokonejärjestelmiä on myös monissa nykyaikaisissa moottoripyörissä, joten mikäli tämä teollisuuden tulkinta tulee vallitsevaksi, se vaikuttaa myös moottoripyöriin. Eivätkä sen vaikutukset myöskään rajoitu pelkästään Yhdysvaltoihin, vaan todennäköisesti koko maailmaan aikanaan. Asiasta kertoi ensin RideApart.