Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen partiot valvoivat mopoja 8.-9.5.2015. Valvontaa suoritettiin Poliisihallituksen valvontakalenterin mukaisesti samaan aikaan koko maassa ja myös eri puolilla Länsi-Uuttamaata.
Mopoja tarkastettiin yhtensä 79 kpl. Niistä moottoripyöräksi viritettyjä oli 8 kpl ja muuten epäkuntoisia 12 kpl. Viritettyjen mopojen kuljettajista 7 henkilöllä oli vain mopokortti, vaikka virityksen jälkeen olisi vaadittu A1-ajokortti. Lisäksi kahden mopoilijan puhalluskoe osoitti liikaa promilleja, toisen peräti törkeän ratti-juopumuksen verran.
Kallis pieti
Mopoilijoita valvotaan luonnollisesti jatkossakin päivittäin. Mopon suurin sallittu nopeus on 45 km/h. Mopon virittäminen siten, että sen nopeus ylittää 65 km/h muuttaa oikeus-käytännön mukaan sen moottoripyöräksi. Poliisi muistuttaakin, että tällaisen viritetyn mopon kuljettajalta edellytetään A1 luokan ajokortti.
Tyypillisesti tällaisella viritetyllä mopolla ajamisesta mopokortin omaava nuori saa päiväsakkoja kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta ja muutoskatsastamattomuuden vuoksi käyttökiellossa olevan ajoneuvon kuljettamisesta. Lisäksi hänet määrätään automaattisesti ajokieltoon (mikä voi lykätä esim. moottoripyörän ajokortin saamista). Liikennevakuutuskeskus määrää takautuvasti korotetun vakuutusmaksun ja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi määrää maksuun auto- ja moottoripyöräveron, keskimäärin 250 - 350 €. Rahallinen potti voi siis olla todella iso.
Kuolemanriski liikenteessä
Ikävimmissä tapauksissa nuori kuljettaja yrittää tarkastuksen välttääkseen ajamaan poliisia karkuun. Poliisi, eikä varmaan vanhemmatkaan halua nuoren kuljettajan loukkantuvan ajovirheen seurauksena.
Useissa tapauksissa on todettu vanhempien olevan tietoisia mopon virittämisestä ja osassa jopa osallistuneet siihen. Perusteluna on esitetty, että viritetty mopo olisi turvalli-empi ja sillä pääsisi "pakoon vaaratilanteesta".
Kuolemaan tai vakavaan loukkaantumiseen johtaneissa liikenneonnettomuuksissa, joissa mopo on ollut osallisena, on ilmennyt että muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta mopot ovat olleet viritettyjä. Tämä, jos mikä on osoitus siitä, että virittäminen päinvastoin lisää mopoilun vaarallisuutta.