Selvityksessä on muutama luku, joiden soisi aiheuttavan itsetutkistelua motoristien parissa. Ensinnäkin vuosina 2009–2013 tapahtui 8 930 moottoripyöräilijän loukkaantumiseen johtanutta liikennevakuutuksesta korvattua vahinkoa, joissa moottoripyöräilijä oli vahingon aiheuttaja. Näistä onnettomuuksista suurin osa oli yksittäisvahinkoja, eli liikennevahingossa ei ollut moottoripyörän lisäksi toista osallista. Vahinkotyypeistä merkittävimpiä olivat esimerkiksi kaatuminen (40 % onnettomuuksista) ja suistuminen (20 %).
Vastaavalla ajanjaksolla moottoripyöräilijät olivat henkilövahinkoon johtaneen liikennevahingon vastapuolena 1 735 kertaa. Nämä olivat tyypillisimmin tapauksia, joissa toinen osapuoli ajoi moottoripyörän eteen havaintovirheen seurauksena. Joko siten, että auton kuljettaja kääntyy moottoripyörän eteen tai ajaa risteyksessä suoraan moottoripyöräiijän ajolinjalle.
Tiedot käyvät ilmi viime viikolla julkaistusta moottoripyöräraportista, jonka aineistona on käytetty liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimia kuolemaan johtaneita tieliikenneonnettomuuksia sekä lakisääteisestä liikennevakuutuksesta korvattuja vahinkoja.
Mopojen liikennevahingot ovat pitkälti samankaltaisia kuin moottoripyörien, mutta alhaisemman ajonopeuden takia mopovahinkojen seuraukset ovat yleensä lievemmät.
Riskinotto ja ylinopeus syinä moniin kuolemiin
Toinen asia, mikä motoristien kannatta huomioida, on turhan riskinoton välttäminen. Moottoripyöräilijät olivat osallisena kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa kaikkiaan 119 kertaa vuosina 2009–2013 ja mopoilijat 49 kertaa. Kaikkiaan onnettomuuksissa kuoli tällä ajanjaksolla 116 moottoripyöräilijää ja 40 mopoilijaa.
Mopojen ja moottoripyörien kuljettajien nukahtamiset ja sairaskohtaukset ovat hyvin harvinaisia, mutta ajoneuvon käsittelyvirheitä on jonkin verran enemmän kuin henkilöautojen kuljettajilla.
– Aloittelevien moottoripyöräilijöiden ja mopoilijoiden kohdalla kokemattomuus näkyy erityisesti ennakointi- ja havaintovirheinä. Moottoripyörän kiihtyvyyden takia nopeuden arvioinnissa sattuu henkilöautoa herkemmin virheitä myös kokeneemmille kuljettajille. Lisäksi ylinopeustapauksissa korostuu tahallinen riskinotto. Tämä näkyy räikeimpien ylinopeuksien osuudessa, sillä 42 prosenttia onnettomuuden aiheuttaneista moottoripyöränkuljettajista ajoi ylinopeutta vähintään 30 kilometriä tunnissa, yhteyspäällikkö Tapio Koisaari Liikennevakuutuskeskuksesta kertoo.
Tahallinen riskinotto on moottoripyöräilijälle ongelmallisempaa kuin autoilijoille. Motoristien kehoa suojaavat vain ohuet ajovarusteet auton peltikoriin verrattuna.
Joka viides kuollut ajoi ilman ajo-oikeutta
Kolmas yksittäinen tutkimuksesta sevlinnyt asia on kuolemaanjohtaneiden onnettomuuksien vahva yhteys ajo-oikeudetta ajoon.
Ainakin vakavimpien onnettomuuksien kannalta ajo-oikeuteen liittyy lieveilmiö, jota on syytä seurata ajokorttiuudistuksen jälkeen entistä tarkemmin. Tarkasteluajankohtana (2009-2013) joka viides kuolemaan johtaneen onnettomuuden aiheuttanut mopo- tai moottoripyöräkuljettaja ajoi ilman asiaan kuuluvaa ajo-oikeutta. Henkilöauton kuljettajilla vastaava osuus oli vajaa 12 %.
Tästä voi tehdä sen johtopäätöksen, että jos aiot antaa kaverisi ajaa omalla moottoripyörälläsi, on parasta ystävyyden jatkumisen nimissä varmistaa edes, että hänellä on kyseisen pyörän ajamiseen oikeuttava ajokortti.
Päihdetilasto heikkenemässä
Päihteiden osalta moottoroitujen kaksipyöräisten kuljettajat ovat aiemmin pärjänneet selvästi autonkuljettajia paremmin, mutta viime vuosina alkoholionnettomuudet ovat yleistyneet myös mopoilijoilla ja moottoripyöräilijöillä. Tarkasteluajanjaksolla 21 prosentilla onnettomuuden aiheuttaneista kuljettajista oli veressä alkoholia.
Myös tieympäristön kunto vaikuttaa. Teiden kunnon heikkeneminen näkyy autojen liikenneonnettomuuksissa suhteellisen vähän, mutta esimerkiksi tien routavahingot ja liukkaat paikkaukset ovat motoristien kannalta vaarallisia. Suojaamattomille tienkäyttäjille kaatumisen seuraukset voivat olla vakavia, Liikennevakuutuskeskuksen tiedotteessa todetaan.