Tehokas tapa vähentää rikkoutumisriskiä on valita luotettava pyörämerkki. Toisaalta mitä hyvänsä voi tapahtua tien päällä ollessa. Consumer Reportsin tutkimuksessa pyörien luotettavuudesta ja asiakastyytyväisyydestä kerättiin dataa yli 12 300 moottoripyörästä. Samalla keskityttiin uutena ostettujen neljä vuotta vanhojen pyörien rikkoontumisiin. Selvisi, että yli yksi viidestä eli enemmän kuin 20 % moottoripyöristä tarvitsee korjausta neljäntenä omistusvuotenaan.
Datan perusteella 45 % korjatuista moottoripyöristä ei ollut kuluja korjauksista, mikä tarkoittaa sitä. että monet kuljettajat korjaavat pyöränsä itse tai saavat pyöränsä korjautettua takuuseen.
Mediaanikorjauslasku Yhdysvalloissa tehdyssä tutkimuksessa oli 342 dollaria, 315 euroa osineen ja töineen. Niistä tuotemerkeistä, joista tilastoainesta saatiin riittävästi kokoon, hinta ylsi Kawasakin 247 eurosta BMW:n 419 euroon. Moottoripyörätyyppien välillä erot olivat pienempiä.
Korjattujen moottoripyörien kohdalla miltei neljännes vioista koski pyörän sähköjärjestelmiä. Varusteet, jarrut ja polttoainejärjestelmä olivat myös potentiaalisia huolenaiheita. Muut mekaaniset järjestelmät vaativat varsin harvoin korjausta.
Korjatut osat | % korjatuista |
Sähköjärjestelmä | 24 |
Varusteet | 19 |
Jarrut | 18 |
Polttoainejärjestelmä | 13 |
Kytkin | 8 |
Katteet | 6 |
Vetojärjestelmä | 6 |
Venttiilikoneisto | 5 |
Etujousitus | 5 |
Jäähdytysjärjestelmä | 4 |
Avainasia on tässä se, että riippumatta siitä, minkä merkkisen tai tyyppisen moottoripyörän ostat, on viisasta varautua noin 370 euron yllätyskorjauslaskuun. Ja jos aiot kustomoida pyörääsi, jätä monimutkaiset työt ammattilaisille.