Wrenchmonkeesin käsissä pyörän runkosta riisuttiin "ylimääräiset" pois. Kapeampaan tankkiin ja pienempään ajovaloon taas otettiin vaikutteita custom-maailmasta. Samalla ne avaavat mahdollisuuksia lisäkustomointiin.
Yamahan Yard Built -sarjalle on tyypillistä, että asiakkaille tarjotaan helppoja kustomointimahdollisuuksia, sillä suunnittelijoiden kädenjäljet ovat myös ostettavissa omaa pyörää koristamaan. Uusi XJR 1300 onkin Yamahan mukaan hyvä esimerkki siitä, miten paljon vanhojen tilalle helposti ruuvattavat osat muuttavat pyörän ulkonäköä.
Wrenchmonkeesin Per Nilson totesi, että he tekivät kovasti töitä, ettei pyörään tulisi radikaaleja designin muutoksia. Sen sijaan he keskittyivät lisäämään siihen omaa puhdasta tyyliään ja silhuettia ilman rungon leikkaamista tai hitsaamista.
Pyörään tuli mm. Wrenchmonkeesin tunnus, CNC-kaiverretut "Monkeefist Style" alumiiniset kolmiopuut sekä moottorin suojakannet. Jarrut puolestaan ovat Beringerin käsialaa ja ohjaustankona on LSL Speedin mustat alumiiniset clip-onit ja kahvat Biltwellin käsialaa.
Keskellä on pieni MMB:n minikokoinen digimittari, jossa on keltainen mittarivalaistus. Keltainen ajovalo on WM:n käsialaa. Vanteet ovat XJR:n omat, mutta niissä Michelinin Pilot Road 4:t varmistamassa otetta tien pintaan.
Takana on Öhlinsin STX 36 vaimentimet ja edessä LSL Titan -ohjausiskunvaimennin. 4-2-putkien päätteenä on Wrenchmonkeesin ruostumattomasta teräksestä valmistetut Spark-vaimentimet.
Skullmonkee-osia voi tilata suoraan Wrenchmonkeesin sivustolta.