5. Muista olla Cool
Tosimotoristi on aina Cool, eikä se tarkoita samaa kuin olla kylmä, vaan sitä, että on viileä, eikä hätkähdä mistään. Maailma pyörii sellaisen ihmisen ympärillä. Vähän kuin kevennetty versio Chuck Norrisista, ymmärräthän?
Miten sitten olla oikealla tavalla Cool? Kaikenlainen ylenpalttinen täpinä ja innostuminen eivät kuulu oikeasti coolin motoristin toimenkuvaan. Sellainen katsoo vain pitkään, jos joku yrittää ehdottaa toimintaa vain toiminnan vuoksi. Hän ei lotkauta eväänsäkään, jollei aihe oikeasti ole kiinnostava. Silloinkin hän toimii hitaasti ja harkitusti. Muista, paitsi että hallitset keskittyneen tiiviin katseesi joka tilanteessa, jokaisen liikkeesi tulee olla kuin hidastettu versio Clint Eastwoodista.
Vaikka mielesi hyppelehtii innosta siellä kypärähupun sisällä, kun parkkeeraat pyörän huoltiksella kahville mennäksesi, niin malta.
Asian täysin selventääksemme: Tosicool motoristi vetäisee ärjyimmän luokan chilipippuripalon sitä tavalliseksi suipoksi paprikaksi luultuaan eikä ilmeelläänkään osoita mitään virhettä tapahtuneeksi. Ei vaikka vatsalaukku pomppii ja kirkuu tuskissaan sekä heittelee sellaisia spastisia liikkeitä, kuten esimerkiksi voltteja ja immelmanneja että telinevoimistelijakin olisi innoissaan.
Ja jos olet oikein cool, et tuossa tilanteessa edes hikoile, vaan ihosi pinta viilenee miltei jääkylmäksi.
4. Anna muiden hoitaa asiantuntijan rooli
Jos olet ensimmäistä kertaa matkassa moottoripyörälläsi, niin todennäköisesti täriset adrenaliinihumalassa ja puhut sekavia innosta höpisten itseksesi. Silloin ei ehkä heti ensimmäiseksi kannata mennä huoltiksen baarissa juttelemaan kantamotoristijengin kanssa. Ei, vaikka nämä yleensä ovat seurallista ja hyväjuttuista joukkoa. Tai jos menet, niin mieluummin kuuntele, mitä näillä on sanottavana. Yritä olla kaatamatta kahvikuppiasi kenenkään syliin, kun menet pöytään.
Uskottavuutensa voi menettää vain kerran, ja yleensä sen menettää helpoiten puhumalla asiasta, jonka hallitsee vain tietämättömyyden tuoman varmuuden turvin. Jollei sinulla ole omakohtaisia kokemuksia 60-luvun Triumphien huoltamisesta tai enduropyörällä ajamisesta suossa tai Alppien ylittämisestä moottoripyörällä, niin sinulla on kaksi vaihtoehtoa: ole hiljaa ja kuuntele, voit jopa oppia jotain. Tai jos haluat tietää asiasta jotain, niin kysy. Mutta kerro heti alkuun, että saatat tehdä typerän kysymyksen kun olet vasta aloitteleva motoristi, mutta aihepiiri kiinnostaa.
Kokeneetkin motoristit ovat olleet joskus aloittelijoita, ja tunnistavat tuon aidon kiinnostuksen. Lisäksi heitä tietysti kiinnostaa mistä sait kipinän.
3. Tyylivirheet pukeutumisessa syövät uskottavuuttasi
Pupukuvioinen huivi ja pääkallokiitäjän kuva nahkarotsin selässä antavat hieman ristiriitaisen viestin tosimmasta olemuksestasi. Se ei ehkä haittaa, jos olet todella sellainen, mutta mikäli tavoittelet äärimmäistä uskottavuutta, kannattaa ensin miettiä, millaiseen kohderyhmään haluat tehdä vaikutuksen.
Pupukuvio on kova sana, jos olet päiväkodissa töissä tai ala-asteen opettajana. Silloin vuorovaikutus oppilaiden tai hoitolasten kanssa on taattu, ja suosittelemmekin pupukuvion maalauttamista myös pyöräsi tankkiin.
Tässä emme tarkoita nyt sellaista pupua, joita esiintyy joidenkin ns. miestenlehtien kuvissa, vaan aivan tavanomaista suomalaista satukirjojen pupujussia. Tiedäthän sen, joka aina naruttaa Kettu Repolaista?
Mikäli sitten harkitset coolimman imagonosasi vahvistamista, suosittelemme, että lahjoitat pupukuvioisen huivisi joko nykyiselle tai vielä mieluummin entiselle tyttö- tai poikaystävällesi. Niin, ja jos ehdit jo maalauttaa sen pupukuvan sinne tankkiin, niin piirrä sille edes torahampaat ja irvistys.
Coolimpi tyyli löytyy sitten sieltä mustuudesta ja pääkalloista. Reisiluitten kuvatkin ovat ookoo, kunhan eivät ole omien luittesi tarpeesta otettuja röntgenkuvia.
2. Opi käyttäytymään kokoontumisajoissa
Vaikka pahasuovat ihmiset väittävät, että joissain kokoontumisajoissa nautitaan liikaa jotain muutakin kuin pelkkää sihi-juomaa, emme silti suosittele, että ensimmäisessä osallistumisessasi heti vetäisit hirvittävät lärvit.
Eikä varsinkaan, jos olet yksin matkassa. Paitsi jos olet hyvin karaistunut. Nukahtaminen nauttineessa tilassa suomalaisen kesäyön tyyppillisimmän sääilmiön eli sateen synnyttämällä patjalla voi olla terveydelle haitallista. Joka tapauksessa seuraavana päivänä olet havaitsevinasi osin vilustumisen kaltaisia oireita kuten päänsärkyä.
Kokematon motoristi saattaa tässä tilassa yrittää tunkea itsensä mukaan paraatiajoon. Kokeneempi lainaa kaverin tai oman kerhon alkometriä ja ottaa todennäköisesti tirsat kuivalla alustalla.
Suosittelemme siis rauhallista aloittamista ja tutustumista kokoontumisajojen käyttäytymisen oikeaan protokollaan. Oikea tapa nauttia löytyy pikkuhiljaa.
1. Aika on valttia
Paras neuvo jätettäköön viimeiseksi. Kuten aina, maltti ja aika ovat puolellasi. Kun sinulle on osana motoristiyhteisöä ehtinyt kertyä kilometrejä ja vuosia moottoripyörän stongassa, kuppiloissa, kerhossa, kokoontumisajoissa ja reissun päällä, niin osaamisesi ja ymmärryksesi ovat aivan toista luokkaa.
Ennenkuin pääset siihen asti, niin nauti matkasta. Opettele nauttimaan jokaisesta pienestäkin hetkestä, jokaisesta kilometristä, jokaisesta kavereitten kanssa käydystä keskustelusta, jokaisesta ainutlaatuisesta hetkestä moottoripyöräsi kanssa. Opi nauttimaan Motoristin Tiestä.
Niillä eväillä pystyt ymmärtämään myös aloittelevan motoristin intoa, kun sellainen tulee istumaan kantakuppilasi kahvipöytään istuessasi vanhojen motoristikavereidesi kanssa, ja puhuu sekavia moottoripyöräilystä. Ei se oikeasti ole niin vaarallista, se on vain hienon harrastuksen herättämää euforiaa. Silloin osaat myös nauttia siitä, että harrastuksen pariin on tulossa lisää uutta väkeä.