Myös isojen japanilaisvalmistajien, Yamaha kärjessä, huhutaan valmistautuvan sähkömoottoripyörien kisaan mukaan. Yamahan pitäisi aloittaa kahden eri sähkömoottoripyörämallin tuotanto jo ensi vuonna. Ensi viikonloppu Tokion näyttelyssä saattaa jo järisyttää voimasuhteita.
Eikä pidä unohtaa BMW:n jo markkinoilla olevaa sähköskootteria, tai KTM:n sähköenduroa. Molemmilla valmistajilla on siis jo kokemusta sähköisistä kaksipyöräisistä, eikä mikään estä niitä tuomasta varsinaisia katulaillisia sähkömoottoripyöriä markkinoille. BMW:llä on myös useampia sähköautomalleja, joten osaamista tälle alueelle löytyy.
Zero haastaa
Näihin mittasuhteisiin verrattuna Zero on vielä pieni valmistaja omine sähköisine mallistoineen. Vuonna 2014 yritys valmisti 1300 sähkömoottoripyörää. Tämän vuoden tuotannoksi yritys arvioi 1800 pyörää. Yhdysvaltain suurin mp-valmistaja Harley-Davidson tekee saman määrän moottoripyöriä - tosin bensakäyttöisiä - kahdessa päivässä. HD:kin on vielä pieni valmistaja Hondan, Heron tai Yamahan rinnalla. Honda valmistaa noin 80-kertaisen määrän moottoripyöriä, mopoja ja skoottereita vuodessa Harley-Davidsoniin verrattuna.
Zero on siis omalta osaltaan haastamassa myös todella isoja pelureita, mutta toivottaa silti Marinij.comin mukaan kilpailijat tervetulleiksi sähköisten pyörien markkinoille.
Se uskoo siihen, että isojen valmistajien mukaantulo tuo uskottavuutta sähkömoottoripyörien markkinoille ja kasvava kysyntä johtaa akkuteknologian parantumiseen ja halpenemiseen.
Zero on myös löytänyt huippuluokan yhteistyökumppaneita kun sekä Bosch, Pirelli että Showa ovat mukana kuviossa. Ensi mainittu on toimittanut ABS-jarrujärjestelmän, toinen ensiasennusrenkaat ja kolmas jousitusjärjestelmän.
Alku autotallissa
Kuten perinteisiin USA:ssa kuuluu Zero sai alkunsa autotallista, ja sen perustaja on entinen NASA:n insinööri. Katupyörät tulivat tuotantoon 2009. Mallistoa on laajennettu ja tuotteita hiottu vuosien varrella Nyt siihen kuuluu neljä tiekelpoista mallia, joista on myös erityiset viranomais- ja armeijakäyttöön suunnittellut versiot.
30 työntekijää kokoaa pyörät käsityönä Kaliforniassa, ja valmiit pyörät testataan aivan saman prosessin mukaan kuin Hondan tai Ducatin tuotantolinjoilta valmistuvat. Esimerkiksi Zerojen akut testataan 15 minuuttia kestävässä vesikokeessa, jotta varmistutaan siitä, että ne pärjäävät myös ukkosmyrskyissä ja rankkasateissa.
Akkujen pitäisi kestää yli 600 000 kilometriä, ja niiden takuu on viisi vuotta tai 80 000 kilometriä FX-mallille ja viisi vuotta tai 160 000 kilometriä S, DS ja SR-malleille.
Ekologisuus etu, jarruna hinta
Sähkömoottoripyörien edut ovat hiljaisuudessa ja ekologisuudessa. Lisäksi ne eivät juurikaan tarvitse huoltoa ja niiden "polttoaine"-kulut ovat olemattomat.
Tällä hetkellä markkinoilla on myös muita ainoastaan sähkömoottoripyöriin erikoistuneita valmistajia kuten Mission, Lightning, Energica sekä Vozan, mutta kaikki ovat hyvin pieniä ja erikoistuneet nopeiden superpyörien valmistamiseen. Zero puolestaan pyrkii valmistamaan moottoripyöriä kaikille.
Suurin este sähkömoottoripyörän hankkimiselle on kuitenkin hinta, kertoo Zeroa koeajamassa käyneiltä henkilöiltä saatu palaute. Teho riittää, samoin vääntö, kiihtyvyys 0-100 km on 3,5 sekuntia ja huippunopeus 163 km tunnissa SR:llä.
Suuri este sähköpyörien yleistymiselle on hinnan lisäksi akun kesto. SR-mallilla, joka on Zeron lippulaiva, pääsee kaupunkiajossa normiakulla 240 km yhdellä latauksella, ja jopa 300 km paremmalla akulla ja Power Tank -ajomatkan pidennystoiminnolla. Tiellä vastaavat matkat parhaimmillaan ovat 114 - 260 km.
Työpäivän aikana akku on helppo ladata, mutta matkamotoristille lataaminen tien päällä on haaste, paitsi öisin.
Zero pyrkii lisäämään jälleenmyyjäverkostoaan sekä myymään pyörää myös ulkomaille. Tosin jo nyt puolet sen myynnistä tulee USA:n ulkopuolelta ja noin 10 prosenttia liikevaihdosta kertyy poliisilaitoksilta ja turvaviranomaisilta. Tavoitteena on kolminkertaistaa nykyinen 45 jälleenmyyjän verkosto.