Motolug-moottoripyöränkuljetustraileriin pyörä ajetaan tai työnnetään paikalleen siten, että trailerin takapää on kiitos aisan mekanismin maassa. Kun pyörä on työnnetty riittävän pitkälle trailerin keskikiskoa pitkin, etupyörä lukittuu paikallee, jonka jälkeen aisan mekanismilla lukitaan kisko vaakasuoraan. Pyörä kiinnitetään lopulliseti sivusuunnassa taakkaliinoilla. Niille on erikseen varattu paikat trailerin pyörien sivuilla.

Aisan taittuva kallistusmekanismi mahdollistaa kuormauskiskon takapään laskemisen maan tasalle. Senjälkeen pyörän kuormaaminen on helppoa.

Aisan taittuva kallistusmekanismi mahdollistaa kuormauskiskon takapään laskemisen maan tasalle. Senjälkeen pyörän kuormaaminen on helppoa.

Kaikkein helpoimmin trailerin toimintaperiaatteen ja helpon koottavuuden ymmärrät, kun katsot allaolevan videon.

Trailereita on eri malleja, hinnat liikkuvat välillä 645 - 995 puntaa eli 900 - 1390 euroa. Lisävarusteina saa isommat 10" pyörät alkuperäisten 8-tuumaisten tilalle tai joihinkin malleihin myös lisäkiskon toisenkin pyörän kuljettamista varten. Kallein malli on tarkoitettu alunperinkin kahden pyörän kuljettamiseen. 

Motolug-tuplatraileri.

Motolug-tuplatraileri.

Esimerkiksi Motolug SE maksaa hinnat alkaen mallina sen 645 puntaa, ja siihen voi lastata 350 kg:n moottoripyörän. Siihen menee kevyesti painon puolesta esimerkiksi Honda Paneuropean, joka painaa noin 320 kg. Kuljetettavan moottoripyörän takapyörän maksimileveys on 220 mm. 

Kärryn pitäisi olla toimintavalmis viidessä minuutissa, ja sen saa kiinni normaaliin peräkoukkuun.

Motolugia valmistava yritys on peribrittiläiseltä kuulostava Motolug Limited, ja se toimii Alderminsterissä Stratford upon Avonissa Warwickshiressä. Yritys toimittaa trailereita myös ulkomaille. Asiasta kertoi ensin Morebikes.

Mikäli tiedät jonkin kotimaisen valmistajan, joka tekee samantyyppisiä trailereita, niin kerro meillekin.

Yksikiskoisen trailerin osat mahtuvat helposti auton takakonttiin.

Yksikiskoisen trailerin osat mahtuvat helposti auton takakonttiin.