Brian Crightonin suunnittelema ja hänen nimeään kantavan laitteen Crighton Racing CRP700 P -moottoripyörän teho on siis hulppeat 200 hevosvoimaa 11 000 kierroksella minuutissa. Kuutiotilavuus on 700 cm3.
Moottoria kutsutaan Rotron RT700:ksi, ja sen on itsessään tarkoin varjeltu salaisuus. Mr. Crighton on työskennellyt kiertomäntämoottorien kehitysstyön parissa vuodesta 1986 lähtien, kun hänet palkattiin Nortonille huoltoinsinööriksi. Hän kohosi siellä nopeasti vastaamaan kilpatiimin toiminnasta.
Kova työ sai palkinnon, kun 1994 hänen Crighton-Norton tiiminsä sai 52 podium-paikkaa ja Ian Simpson voitti brittein Supercupin mestaruuden ja Phil Borley oli kolmas. Tiimin toiminta lopetettiin 1994 kun säännöt muuttuivat siten, ettei kiertomäntämoottoreita enää sallittu. Sen jälkeen Crighton on jatkanut kiertomäntämoottoriteknologian kehittämistä.
Mikä ihmeen kiertomäntämoottori?
Kiertomäntämoottorin toiminta perustuu kaarevakylkisten kolmioiden muotoisiin mäntiin jotka pyörivät niinikään kaarevaa loivakolmikulmaista reittiä. Wankelmoottorin etu on siinä, että kun siinä mäntä pyörii jo valmiiksi, männän liikettä ei erikseen tarvitse muuttaa pyöriväksi kuten tavallisessa esimerkiksi nelitahtimoottorissa. Se yksinkertaistaa moottorin rakennetta ja keventää sitä. Kiertomäntämoottori on myös luontaisesti paremmin tasapainossa, joten sen käynti on värinättömämpää, varsinkin jos rakenne on esimerkiksi kaksikammioinen ja kammiot vastakkaisissa vaiheissa.
Wankel-moottorista saadaan siten paljon tehoa pienestä moottorista. Haittapuolina tulevat korkeampi polttoaineen kulutus ja heikompi kulutuskestävyys. Crightonin moottorissa on ollut ongelmia lämmön kanssa, siksi siinä käytetään jäähdytykseen paineistettua kaasua. Nyt Crighton uskoo saaneensa lämpongelmat kuriin, mikä on parantanut myös komponenttien kestävyyttä. Tosin tämä on tapahtunut huipputehon kustannuksella.
Pyörässä on Brembon jarrut sekä Bitubon jousitus molemmissa päissä. Lisää - tosin niukkaa tietoa - löytyy Crightonin kotisivuilta.
Crightonista kertoi motorcycle.com.
Joulunajan kunniaksi julkaisemme viisi vuotta vanhoja juttuja Motouutisten alkutaipaleelta vuodelta 2013. Oheinen juttu on julkaistu ensi kerran 12.10.2013. Tuoreimmat uutiset Crightonista löytyvät sen Facebook-sivulta täältä. Wankel-moottoria on päivitetty juuri.