Autonvalmistukseen ryhtyminen on osa pääjohtaja Hiroyuki Yanagin ponnisteluja monipuolistaa liiketoimintaa mahdollisimman monille olemassaoleville moottoripyörämarkkinoille, joilla käyttäjät siirtyvät seuraavaksi autoihin. Yamaha paljasti ensimmäisen kaupunkiauton prototyyppinsä vuonna 2013.
Kynnys siirtyä autonvalmistukseen on laskemassa, koska kulkuneuvot ovat nopeaan tahtiin sähköistymässä. Tämä antaa ei-perinteisille autonvalmistajille kuten esimerkiksi Google tai Apple aivan uudentyyppisiä mahdollisuuksia. Sama kehityssuuntahan on nähtävissä sähkömoottoripyörissäkin, missä tyhjästä esiinnousseet merkit kuten Voxan Ranskassa ja Brammo sekä Zero USA:ssa ovat oivia esimerkkejä.
Silti Yamahan suunnitelma on uhkarohkea, koska se joutuu kamppailemaan segmentissään jo olemassaolevia toimijoita vastaan. Yamahan auton prototyyppi Motiv, on kehitelty moottoripyörätekniikan pohjalta. Siinä on teräsputkirunko, ja sen voi varustaa kolmella eri moottorityypillä; sähköisellä, bensiini-sähkö-hybridiratkaisulla tai kolmisylinterisellä 1000-kuutioisella bensiinimoottorilla.
Versio markkinoiden mukaan
Yamahan autoa myydään aikanaan sekä kehittyvillä että kehittyneillä markkinoilla, ja siitä voi olla eri versioita aina kunkin markkinan erityispiirteiden mukaan. Länsimaisilla markkinoilla auto voisi kisata esimerkiksi Smartin pienten cityautojen kanssa.
Projektia on Yamahalla kehitetty kaikessa hiljaisuudessa, vain kourallinen ihmisisä on tiennyt siitä. Yritys aikoo autonvalmistuksessa tehdä yhteistyötä Toyotan kanssa, joka omistaa yhtenä suurimmista osakkeenomistajista peräti 3,6 % osuuden Yamahasta. Yritykset ovat myös tehneet vuosien mittaan runsaasti yhteistyötä, Yamaha on esimerkiksi valmistanut yli kolme miljoonaa moottoria Toyotalle 60-luvun puolivälistä lähtien.
Yamaha on maailman kolmanneksi suurin moottoripyörävalmistaja, ja mp-business tuo kaksi kolmasosaa sen liikevaihdosta. Se pyrkii luonnollisesti olemassaolevilla markkinoilla hyödyntämään oman brändinsä tunnettuutta ihmisten siirtyessä moottoripyöristä autoihin. epäilemättä kisasta tulee haastava, mutta toisaalta maailmalla on myytynä iso joukko Yamaha-moottoripyöriä, ja kehittyvillä alueilla siirtyminen moottoripyöristä autoihin on vasta alkamassa, joten Yamaha ehtii hyvin mukaan leikkiin.
Asia on herättänyt paljon huomiota, ja siitä ovat kertoneet mm. Nikkei Business Daily, Wall Street Journal ja oma kotoinen Kauppalehtemme.