Vain harvoilla kehittyvissä maissa moottoripyörää ajavilla on siihen oikeuttavaa ajokorttia, eivätkä he myöskään ymmärrä tai tiedä liikennesäännöistä tuon taivaallista. Kun liikenne suurkaupungeissa on valtaisaa, myös riskit ovat suuria.
Motorisoidut kaksipyöräiset mahdollistavat helpon töissäkäynnin vähän kauempanakin, ja moottoripyörät sekä skootterit ovat edullisia ja vähäsaasteisia kulkuneuvoja autoihin verrattuna sekä tarvitsevat tietysti vähemän tilaa liikenteessä ja pysäköitäessä, mutta niissä on riskinsä kehittyvillä alueilla kuten esimerkiksi Aasiassa.
Lahjominen korvaa kortin
Lehti käyttää esimerkkinä ajokorttiasioista Kambodzaa, jossa asenne on sellainen, ettei korttia tarvita. Jos poliisi pysäyttää, hänestä selviää maksamalla - siis lahjomalla. Asenne on yleinen koko Kaakkois-Aasiassa. Jos liikennepoliisi ei ota lakia vakavasti, niin kuka ottaa?
Tämä mädännäisyys on ihmisten mielestä vain busineksen tekemisen hinta kehittyvässä taloudessa. Poliisin kommentti tähän oli, että "ihmiset eivät valita siitä. Poliisin ostaminen on parempi kuin oikeusprosessi ja kalliimmat sakot."
Vain neljännes kambodzalaisista omistaa ajokortin. 70 % motoristeista ei tiedä, mitä Stop-merkki tarkoittaa.
Vauraissa maissa moottoripyörien osuus tielläliikkuvista on 3-5 %, mutta heidän osuutensa kuolemaanjohtaneista onnettomuuksista on noin 12-20%. Aasiassa, missä moottoripyöräbuumi on kovin, osuus on noin kolmanneksen. Kambodzassa luku on niinkin korkea kuin 67 % kaikista liikennekuolemista. Thaimaassa ja Laosissa osuus on veretseisauttavat 74 %. Moottoripyörien määrä alueella kaksinkertaistuu nykyvauhdilla viiden vuoden välein, joten odotettavissa on kasvulukuja myös kuolleisuudessa.
Uhri talouskasvulle?
Virallisesti hallitukset alueella pyrkivät tekemään teitä turvallisemmiksi, mutta suuri ruumiitten määrä koettaneen taloudellisen edistyksen väistämättömäksi hinnaksi. Tämä oletus on kuitenkin virheellinen. Maailmanpankin arvioiden mukaa liikenneonnettomuudet syövät vuosittain 2-3,5 % Kaakkois-Aasian maiden bruttokansantuotteesta. Tuottavuuden lasku kuolemien ja vakavien onnettomuuksista toipumisien seurauksena sekä onnettomuuksien tuoma taakka terveydenhoitojärjestelmälle ja omaisuusvahingot ovat tässä päätekijöinä.
Yhteiskuntien motorisoituminen on ennennäkemättömän vahvassa vauhdissa Aasiassa ja osissa Afrikkaa juuri nyt. Meno on hurjan näköistä: ajetaan miten sattuu säännöistä välittämättä ja pysäköidään samoin. Liikennevaloilla ei ole merkitystä, ja jalankulkijat ovat vailla turvaa.
Pienet ja halvat moottoripyörät ovat valloittaneet Kaakkois-Aasian tiet ja samoin muun kehittyvän maailman. Vaikka ne on suunniteltu yhden hengen kuljettamiseen, kyydissä saattaa olla kokonainen perhe, jopa viisi henkeä kerralla. Ja kaikki ilman kypäröitä.
Kasvu on nopeaa
Tänä vuonna valmistetaan noin 95 miljoonaa moottoripyörää, kun samanaikaisesti tehdään noin 80 miljoonaa autoa. Kiinan markkinat ja sen kasvava keskiluokka nielevät noin neljänneksen globaaleista autojen markkinoista. Skoottereitten ja moottoripyörien määrä kasvaa kuitenkin vielä nopeammin. Niitä valmistetaan analyytikkojen ennusteiden mukaan vuonna 2016 jo 135 miljoonaa kappaletta. Suurin osa autoista päätyy kehittyneisiin maihin vanhojen autojen korvaajiksi, kun taas moottoripyöristä valtaosa myydään kehittyviin maihin ja suuri osa niistä on ensikertalaisen ostajan hankkimia.
Honda valmisti vuonna 2004 6 miljoonaa moottoripyörää, kun se viime vuonna valmisti jo noin 17 mijoonaa pyörää. Kiinassa tuotetaan tänä vuonna jo yli 20 miljoonaa pyörää. Toisaalta kiinalaisissa kaupungeissa on myös ollut rajoituksia ja kieltoja moottoripyörien käytössä ympäristö-, liikenteen sujumis- ja turvallisuussyistä.
Kehittyvien maiden motorisoituminen on myös hyvä uutinen, vaikka se tarkoittaakin yhä pahenevaa liikennekaaosta. Niiden hankkiminen ja käyttö on edullista ja ne tuottavat vähän hiilidikoksidia muihin kulkumuotoihin verrattuna sekä käyttävät minimaalisen määrän energiaa per henkilö. Maaseudulla moottoripyörät kytkevät kylät yhteen ja auttavat tuotteiden tuomisessa markkinoille sekä viemään lapset kouluun.
Mutta toisaalta moottoripyörät ovat kuolettavia. Seuraavan vuosikymmenen aikana enemmän ihmisiä kuolee kehittyvässä osassa maailmaa moottoripyörillessä kuin HIViin ja tuberkuloosiin yhteensä.
Kasvu alkoi 90-luvulla
Hurja kasvu moottoripyörien määrässä kehittyvissä maissa alkoi 1990-luvun alussa, kun taloudellinen kasvu ja vapaan markkinatalouden ideologia toi ihmisten ulottuville halvat moottoripyörät.
Indonesiassa esimerkiksi on 60 miljoonaa moottoripyörää 8 miljoonaa autoa vastaan. Kambodzassa kasvu on ollut samanlaista. Vuonna 1990 siellä oli 43 000 moottoripyörää. Tänään niitä on yli 2 miljoonaa. Viime vuosikymmenen aikana moottoripyörien määrä on kasvanut 20 % per vuosi, mutta vastaavasti mp-liikennekuolemien määrä on noussut yli kaksinkertaisesti.
Thaimaassa moottoripyöriä on melkein kahden suhde yhteen autojen määrään verrattuna, kun taas Myanmarissa ja Indonesiassa luku on lähempänä seitsemän tai kahdeksan suhdetta yhteen. Vietnamissa jokaista autoa kohti on 57 moottoripyörää.
Moottoripyörät ovat aiheuttaneet myös poliittisia levottomuuksia Aasiassa, mutta todellinen ongelma se on kuljettajilleen. WHO:n, Maailman terveysorganisaation mukaan Thaimaassa tapahtuu jokaista 100 000 ihmistä kohti 38 tiekuolemaa. Se on maailman toiseksi vaarallisin valtio ajaa millään ajoneuvolla. Dominikaaninen tasvalta on pahin, ja paljon parempia eivät ole muutkaan Latinalaisen Amerikan valtiot.
Käsittelemätön ongelma
Liikennekuolemien määrä on käsittelemätön ongelma. Kuten eräs liikenneaktivisti toteaa, että jos ihmisiä kuolee AIDSiin tai rikolliset tappavat väkeä, hallitus pannaan vastuuseen tapahtuneesta. Ongelmana on, että vaikka sukulainen tai tuttava kuolisikin liikenneonnettomuudessa, se vain hyväksytään luonnollisena asiana.
Ensimmäinen askel asioiden parantamiseksi voisi olla kypäröiden jakaminen, artikkelissa pohditaan. Kaikissa Kaakkois-Aasian maissa lait velvoittavat kuljettajia käyttämään kypäriä. Mutta lakia ei kukaan valvo, eikä sitä juuri noudateta. Kampong Chamin maakunnassa Kambodzassa päiväsaikaan kypärää käytti noin 24 % motoristeista. Yöaikaan noin 5 %.
Monet käyttävät kypärää vain välttyäkseen maksamasta poliiseille lahjuksia. Myös kypärien laatu on usein luokattoman huono. Vietnamissa noin 80 % kypäristä ei täytä standardienmukaisia vaatimuksia.
Kambodsassa kuoli AIDSiin vuonna 2012 2300 henkilöä, ja noin 2000 liikenteessä. AIDSin estämiseen ja ennaltaehkäisykampanjointiin käytettiin 58 miljoonaa dollaria ja tieturvallisuuskampanjaan 10 miljoonaa dollaria samana vuonna. Malaria tappaa vuosittain noin 100 ihmistä, mutta se keräsi 42 miljoonaa taalaa.
Kambodjan kuningas Norodom Sihamoni allekirjoitti uuden lain, jonka mukaan moottoripyörän kyydissä voi olla vaij kuljettaja, yksi aikuinen matkustaja sekä yksi lapsi. Lisäksi kaikkien yli kolmivuotiaiden tulee käyttää kypärää. Lain toteutuminen käytännössä voi kuitenkin olla vuosien päässä. Lisää aiheesta täällä.