Yksi keino tunnistaa urbaanilegenda on, ettei sille löydy alkuperäistä tapahtuman kohdetta. 'Yks Reiska oli...' Reiskaa vaan ei tahdo löytyä. Wikipedia määrittää urbaanilegendan eli kaupunkitarinan siten, että se on kaupungistuneessa yhteisössä kiertävä ja totena pidetty, mutta vailla todellisuuspohjaa oleva tarina. Se voi olla uskottavan tuntuinen, mutta siihen voi sisältyä mahdottomiksi osoittautuvia yksityiskohtia.
Tarina on usein kansainvälinen kiertotarina, joka on kiertänyt mantereelta toiselle. Nykymaailmassa tarina voi myös perustua tositapahtumaan, mutta se värittyy ja kasvaa, muuntuu ja kärjistyy matkan varrella. Malliesimerkki urbaanilegendasta on uskomus, jonka mukaan auton taustapeiliin ripustettu CD-levy häiritsee poliisin tutkaa.
Motoristiyhteisöissä syntyy omat legendansa
Meillä motoristeilla syntyy omissa yhteisöissämme omat legendamme, joista moni liittyy erilaisiin taikatemppuihin ajonopeuden ja -turvallisuuden parantamiseksi tai siihen, miten toimia onnettomuustilantessa. Mikäli taustalla on pelkkä myytti, väärä uskomus voi olla jopa vaaraksi.
Useimmiten uskomukset ovat pelkkää puppua. Lienevätkö syntyneet talvisin pubissa olutkupposen ääressä, kun pyörä on riittävän kaukana ja kesän makeat matkojen muistot kasvavat mielissä entistä parempiin mittasuhteisiin? Vai ovatko ne enimmäksen hangaround-porukoitten keksimiä: vaikka ei ajakaan, on kuitenkin mukavampi osallistua keskusteluun kuin jäädä sen ulkopuolelle.
Myytti 1. Kaada pyörä ennen törmäystä
Tämän toteuttaminen ei ole mahdollista, sillä onnettomuudet tapahtuvat niin nopeasti, ettei kuljettajalla ole aikaa ajatella asiaa tai hän ei ehdi reagoida. Lisäksi on outoa yrittää törmätä kontrolloimattomasti. Koskaan ei kannata kaataa pyörää, vaan päinvastoin pyrkiä vähentämään vauhtia, pysytellä pystyssä ja käyttää sekä etu- että takajarrua yhtaikaa niin tehokkaasti kuin mahdollista.
Myytti 2. Kilpakäyttöön tarkoitetut renkaat tekevät pyörästäni nopeamman
Väärin. Moottoripyörien kilpakäyttöön tarkoitetut renkaat erovat rakenteeltaan ja kumiseokseltaan tiekäyttöön tarkoitetuista renkaista. Kilparenkaat on suunniteltu toimimaan parhaiten lämpiminä. Niiden pitää olla oikeasti lämpimät, hyvä ettei kuumat, ennenkuin niissä on kunnolla pitoa. Normaalissa maantieajossa ne eivät välttämättä koskaan lämpene kunnolla. On riski, että kaadut ensimmäisessä risteyksessä laitettuasi ne pyörääsi. Pysyttele normaaliin maantiekäyttöön tarkoitetuissa renkaissa.
Myytti 3. Moottoripyörät ovat niin pieniä, ettei poliisin tutka niitä huomaa
Voi olla, että osa suomalaisen poliisin kalustosta on vielä niin vanhaa. Valtaosa tutkista on kuitenkin modernia tavaraa ja lukee helposti moottoripyörän nopeuden. Kerrotaan, että ne ovat niin herkkiä, että pystyvät lukittumaan ja rekisteröitymään lentävään hyönteiseen... Mutta se voi myös olla kaupunkitarina. Ei kannata laskea sen varaan, että juuri tuosssa poliisiautossa sattuu olemaan vanhaa kalustoa, jos sitä nyt ylipäätään on jäljellä.
Myytti 4. Minulle ei koskaan tapahdu onnettomuutta
Kyllä tapahtuu. Se, että olet vuosia ajanut kaatumatta tai joutumatta onnettomuuteen ei tarkoita, etteikö sitä koskaan tapahtuisi. Moottoripyöräillessä pitää olla koko ajan valmistautuneena odottamattomaan ja muistaa, että kyse ei ole siitä tapahtuuko jotain, vaan kun se tapahtuu.
Myytti 5. Luistonesto auttaa ajamaan nopeammin
Kyllä ja ei. Jos olet tuore kuljettaja, et edes huomaa, mitä luistonesto tekee. Jos olet kokenut kilpa-ajaja, luistonestosta on vain haittaa, jollei sitä saa kytkettyä pois päältä. Jos olet kuljettajana jossain edellisten välimaastossa, luistonesto tarjoaa hyvän turvallisuustekijän ja saattaa hieman parantaa ajonopeuttasi.
Myytti 6. Uusissa renkaissa on päällyste, jonka saa parhaiten poistettua ajamalla alkuun vajaatäyttöisillä renkailla
No ei. Uudet moottoripyörän renkaat näyttävät siltä, kuin niissä olisi pinnoite, mutta ei niissä ole, vaan renkaan pinta on vain sennäköistä. Koskaan ei saa laskea rengaspainetta sisäänajomielessä, sillä vajaapaineisillä renkailla ajaminen saattaa vahingoittaa niitten sivuseinämiä. Lisäksi alhainen rengaspaine jo sinänsä heikentää pyörän kästeltävyyttä ja voi aiheuttaa onnettomuuden.
Myytti 7. Nuoret kuljettajat ovat suurin riskiryhmä loukkaantumiseen tai kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa
Nuorten kuljettajien ongelmana on kokematomuus ja hurjapäisyys, mutta ainakin Yhdysvalloissa tilastot puhuvat toista kieltä. Kun puhutaan moottoripyöräilystä, niin suurin riski joutua kuolemaan johtavaan onnettomuuteen on ikäryhmällä 40-55-vuotiaat. Viimeisen kymmenen vuoden aikana kuolemaan johtaneiden moottoripyöräonnettomuuksien kuljettajista yli 40 % keski-ikä oli 42 vuotta.
Myytti 8. Ei saa etukäteen murehtia onnettomuuteen joutumista, koska silloin automaattisesti joutuu onnettomuuteen
Vaikka ei koskaan pidäkään fiksoitua henkisesti mahdollisuuteen loukata itsensä moottoripyöräillessään, niin joka yksittäisen kerran kun ajat pyörälläsi, sinun pitää olla täysin tietoinen siitä, mitä teet ja olla aina valmiina väistöliikkeeseen ja reagoimaan. Asia on niinpäin, että ei kannata ajatella, ettei sinulle tapahdu mitään, vaan ajatella, että kyllä tapahtuu.
9. Osta unelmiesi pyörä ensimmäiseksi pyöräksesi, opit kyllä pian ajamaan sillä.
Tämä riippuu suurelta osin siitä, millainen on unelmiesi pyörä. Jos se on satapiikki, niin se on hyvä lähtökohta. Joka tapauksessa kannattaa hankkia lisäksi kunnolliset, turvalliset ajovarusteet. Eikä se tarkoita pelkkää laadukasta kypärää, vaan myöskin saappaita, ajohanskoja ja ajoasua.
Kunhan sinulla on nämä, voit keskittyä kokonaan pyörään. Ja jos sinulla ei aiemmin ole ollut pyörää, niin vaikka sinulla olisikin jo ajamiseen oikeuttava kortti, kannattaa ottaa ajotunteja autokoulussa ennen oman pyörän hankkimista. Ja pyörän hankkimisen jälkeen kipin kapin ennakoivan ajon kurssille.
Kun ostat pyörän, niin osta omien ajotaitojesi mukainen laite, johon voit luottaa. Sellainen, joka on halpa korjata ja jonka kaataminen ei muodosta liian isoa lovea kukkaroosi. Sillä tavoin säästät paljon rahaa ja toivottavasti terveyttäsi. Unelmiesi pyörä odottaa sinua, kunhan ajotaitosi ja -kokemuksesi ovat nousseet riittävälle tasolle.
10. Kun ajat moottoripyörällä ja pukeudut päästä varpaisiin nahka-asuun, olet naisten mielestä täysin vastustamaton.
Nahkavaatteet ovat toki seksikkäitä, mutta vain jos löydät juuri hänet, joka jaksaa keskustella kanssasi tuntikausia iskunvaimennuksen asetuksista, moottoriöljyistä, Hayabusan ja KTM SuperDuken tai jonkun Ducatin mallin välisistä eroista. Hänen on myös pidettävä siitä, että kätesi ovat aina mustat ja kynnenaluset täynnä öljyä, eikä hän myöskään kavahda sitä, että nahkapukusi haisee kuumana päivänä ajetun kymmenen tunnin mittaisen reissun jälkeen kuin mätä alkoholismiin kuolleen pesukarhun maksa. Lisäksi hänen pitää tykätä kypäräkampauksestasi sekä pitää seksikkäinä myös kaatumisista ja kolareista saamiasi arpia, ja jaksaa kuunnella kolmannenkymmenennentoisen kerran samat reissuselostukset ja kolari- sekä sairauskertomukset. Siinä tapauksessa jos näin on, hän varmaan ajaa itsekin moottoripyörällä, jolloin olet silmät kiinni heittäen osunut häränsilmään. Onnittelut.
Alkuperäinen lista löytyy Rideapartin sivuilta.
Unohdimmeko tästä urbaanilegendojen listasta jotain? Jos niin, niin anna palautetta. Otamme ne sitten esille aikanaan ja kerromme muillekin.