Yamaha Motor Co:n tilivuosi päättyy 31.12. Koko Yamaha Motor Companyn myynti nousi viime vuonna 7,9 % reiluun 11 miljardiin euroon. Liikevaihto nousi kaikilla osa-aluilla moottoripyörien, venepuolen, voimantuotannon sekä teollisuuden kone- ja robottituotannon osalta. Liikevaihdon kasvu johtui uusista tuotteista varsinkin kalliimmissa hintasegmenteissä sekä jenin arvon heikkenemisestä.
Yamahan julkistaman tiedotteen mukaan koko vuoden liikevoitto puolestaan kipusi 58,2 % 631 miljoonaan euroon.
Moottoripyörämyynti
Moottoripyörien myynti nousi 0,36 miljardia euroa, 5,3 %, 7,19 miljardiin euroon ja sen osalta liikevoitto oli 170 miljoonaa euroa, nousua viime vuodesta 110 miljoonaa.
Kehittyneillä markkinoilla myynti kasvoi 13 % kiitos toipuneen kysynnän ja uusien tuotteiden. Kehittyvillä markkinoilla myynti Intiassa kasvoi 23 %, kun se taas ASEAN alueella laski 9 % kiitos kysynnän heikkenemisen sekä tuotevalikoiman kilpailukyvyn heikkenemisen takia.
Kaiken kaikkiaan moottoripyöräryhmän tuotteita myytiin 5,8 miljoonaan kappaletta, siinä on pudotusta viime vuodesta 3,4 %. Kappalemääräisen myynnin lasku ei kuitenkaan haitannut liikevaihdon eikä kannattavuuden kehitystä, mikä on suoraa seurausta myynnin menestymisestä kehittyneillä alueilla. Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa ostetaan kalliimpia moottoripyöriä kuin kehitysmaissa.
Moottoripyöräpuolella erityisesti MT-07 ja MT-09-malllit ovat niittäneet menestystä, samoin sporttipuolella R1- ja R25-mallit. Kehittyvillä alueilla kauppaansa ovat tehneet erityisesti skootterit.
Kuten luvut kertovat, Yamaha on yksi maailman suurimmista moottoripyörävalmistajista. Japanilaisista edelle kirii vain Hondan moottoripyörävalmistus, ja intialaisistakin todennäköisesti vain Hero. Esimerkiksi suurimmat eurooppalaiset valmistajat BMW ja KTM tekevät 115 200 ja 158 800 moottoripyörää vuodessa.