Harley-Davidson-moottoripyörät ovat olleet tunnettuja yksinkertaisesta perusrakenteestaan: ilmajäähdytteisistä V2:ista, jotka melkein pystyy korjaamaan tien päällä jakoavaimella. Paljon raakaa rautaa, jonka lisäksi muovi on loistanut poissaolollaan.
Nyt myös amerikkalainen vapauden ikoni on lähtenyt mukaan viihde-elektroniikan kilpavarusteluun pohtii Helsingin Sanomat lauantaisessa artikkelissaan. Matkamalleihin on tullut viihde-elektroniikkaa, nelikanavastereoita ja mediakeskuksia. Joystickilla ohjaillaan näyttöä kuin Nintendossa ikään.
Älypuhelin pujahtaa osaksi järjestelmää ja mediakeskus toimii handsfreenä. Harley-Davidson ei ole yksin tämän asian kanssa, vaan moni muukin mp-valmistaja rakentaa runsaasti erialisia elektronisia kilkkeitä sisältäviä touring-ystävällisiä pyöriä, mutta kysymys kuuluukin, sopiiko tämä merkin imagolle.
Taustalla vaikuttaa se, että Harrikan ostajien ikärakenteessä on tapahtunut ratkaiseva muutos. Kun vielä 80-luvun lopulla puolet osajista oli alle 35-vuotiata, niin nyt mediaani-ikä on yli 47 vuotta ja tulotasokin kaksinkertaistunut. Miksi siis taistella tutkainta vastaan?
Toivottavasti Harrikan mallivalikoimassa kuitenkin jatkossakin säilyy vanhan liiton pyörämalleja ja V2:n jyhkeä jylinä säilyy samana.