Tapasimme MP-messuilla Rukan brand manager Hannu Malisen, joka toimii koko Motorsport-yksikön liiketoimintavastaavana. Yksikköön kuuluvat Rukka yhdessä Sinisalon kanssa, ja koko konsortio on osa L-Fashion Groupia eli Luhtaa. Motorsport-yksikkö tuo urheiluasupuolen liikevaihdosta noin puolet, ja se on varsin itsenäinen yksikkö, koska se on erilainen, ja sillä on aivan oma asiakaskuntansa.
Malinen esitteli antaumuksella meille Rukan uusia pukuja, ajatuksia ja tavoitteita, niistä myöhemmin. Rukka ja Sinisalo ovat molemmat perinteisiä moottoripyörä- ja moottoriurheilubrändejä. Rukan historia alkoi jo 1950-luvulla ja siitä tuli osa Luhtaa 1990-luvun alussa. Sinisalo puolestaan liitettiin mukaan 2007.
Kansainvälisyys takaa busineksen
– Motorsport toimii täysin kansainvälisesti. Emme mitenkään pystyisi toimimaan pelkästään suomalaisten markkinoiden varassa, vaan business tulee muualta. Toisaalta emme pärjäisi, jos tuotteemme eivät olisi kilpailukykyisiä myös Suomessa, Malinen pohtii. – Motoristit ovat joka puolella maailmaa hyvin samanlaisia, joten se antaa vahvuutta defense- ja comfort-ajattelullemme.
Rukan perusidea moottoripyöräasujen osalta on tosiaan defense ja comfort. Defense tarkoittaa sanakirjasta tarkemmin luntattuna puolustautumista, suojaa ja turvaa, kun taas comfort kääntyy mukavuudeksi ja hyvinvoinniksi.
– On vain kahdenlaisia motoristeja: niitä, jotka ovat jo kaatuneet, ja niitä, jotka kaatuvat, Malinen väittää. – Silloin kannattaa tehdä valintoja, millaisin varustein se mahdollisesti tapahtuu. Kysymys defensestä on tavallaan mielen tila, järkevää varautumista.
Rukka on aina avoimesti osoittanut, miten sen puvut ovat kolaritilanteissa toimineet. Nytkin osastolla oli näytillä muutama kovia kokenut puku.
– Asiakkaamme lähettävät meille ne tarinoineen vapaaehtoisesti. Niitä katsomalla huomaa, että ne toimivat.
Tarvitaan sekä mukavuutta että turvaa
Kun Rukan kehitystiimi tekee töitä, uusia koemalleja pohditaan aina d&c-akselilla: toimivatko vai eivätkö toimi?
– Puku voi olla vaikka miten turvallinen, mutta jos se on kylmä tai epämukava, sitä ei pidetä, joten sillä ei saavuteta niitä tarkoitusperiä, mitä haetaan. Ja tietysti päinvastoin, varmistamme myös sen, että miellyttävä puku on turvallinen. Toimimme ikäänkuin turva- ja mukavuusbusineksessä.
– Suomen kesä on muutenkin lyhyt, ja kuluttajalle on oltava tarjolla vaihtoehtoja, joihin voi varustautua keleistä riippuen. Oikeat varusteet mahdollistavat, että ajaminen on miellyttävää oli sitten tavattoman kuumaa tai viileää.
Malinen kertookin, että tyypillisesti suomalaiset osaavat hyvin varautua kylmään keliin, koska siihen on ikäänkuin totuttu, mutta että tarjolla on varusteita myös lämpimiin keleihin.
Ajoasuja lämpimiin keleihin
– Kaikki tietysti maksaa, mutta nykyään myös kuumassa, yli 30° lämpötilassa ajamiseen löytyy sopivat varusteet. Perinteisesti vähän vierastamme kuumassa ajamista, sillä Suomessa on harvemmin kovin lämmintä, mutta moni myös moottoripyöräilee ulkomailla kesäisin. Saksassa ja Ranskassa esimerkiksi yli 30 asteen lämpötilat eivät ole harvinaisia.
Rukan tuotekehitysosasto on jo 90-luvun alusta tutkinut eri materiaalivaihtoehtoja. Uusinta uutta on tekninen kangas, jota käytetään avoautojen kattojen välineuloksena. Neule on kuin verkkoa, joka ilman tuulensuojakankaita toimii jopa +35° lämpötilaan asti.
– Airpower-puvut ovat olleet tuotannossamme jo 2000-luvun alusta lähtien. Sen mukana tulee irrotettava Goretex-vuori. Tämän vuoden uutuus puolestaan on Airider-takki ja -housut, joista tämä goretex-kalvo puuttuu. Se on tarkoitettu todella lämpimiin olosuhteisiin. Puvussa on kuitenkin täydet suojat, mikä mahdollistaa turvallisen ajamisen myös kovalla helteellä.
Airiderin kaveriksi on saatavilla AquaAir-nimellä kutsuttu yksiosainen goretex-haalari, joka on paitsi hengittävä, myös vedenpitävä ja Malisen sanoin "erittäin kestävä, ja koska suojat ovat itse puvussa, menee pieneen tilaan sivulaukussa".
Alusasulla on merkitystä
– Suomessa kovimmat kaverit ajavat 0-10° lämmmössä aluskerraston kanssa normaaleilla all-around-puvuillamme, +20° ylöspäin AiRider tai Airpower puolestaan on hyvä vaihtoehto.
– Ajamisessa on aina kyse lämpitila-alueen hallinnasta. Moottorikelkoilla taas ajetaan -10 – -30° pakkasissa. Ja samalla tavalla pitää muistaa, että päällysasun lisäksi myös alusasulla on merkitystä. Kuumassa kelissä on hyvä pitää teknistä alusasua, sillä se siirtää kosteuden iholta eteenpäin.
– Pitkähihaista paitaa kannattaa käyttää hihattoman t-paidan sijaan, sillä kaaduttaessa, vaikka puku muuten suojaakin, hankautuminen saattaa muuten aiheuttaa palovammoja käsivarsiin. Palomiehet käyttävät aina pitkähihaisia alusasuja - syystä, Malinen painottaa.
Rukalla on myös kaksi liivimallia, joissa on sekä rintasuoja että selkäsuoja. Liivit saa myös vetoketjulla kiinni ajopuvun housuihin. Toinen on selkeästi liivimallinen, toinen henkselimalli, jolloin housuihin kiinnitettynä asu muistuttaa ajohaalaria.
Vahvemmin Rukka on tulossa rintasuojamarkkinoille, kunhan sen osalta turvastandardit saadaan asianmukaiseen kuntoon.
– Ainoa kohta ihmisen kehossa, mikä nykypuvuissa jää suojaamatta, on vatsan alue. Kunhan rintasuojastandardi saadaan kuntoon, paneudumme asiaan, Malinen lupaa.
Suunnittelu omasta takaa
Rukalla on kymmenhenkinen tiimi hoitamassa ajoasujen suunnittelua, ja he vastaavat myös visuaalisesta puolesta.
– 90-luvun lopulla aloimme selvittää, millainen oikeastaan pitää 2000-luvun motoristin ajoasun olla. Se oli meiltä iso oivallus. Totesimme, että meidän on paitsi oltava hyvin selvillä materiaaliteknologiasta, myös pystyä itse osallistumaan asu- ja turvamateriaalien kehittämiseen. Samoin totesimme, että tuotekehityssyklin on oltava nopea, uudet tuotteet ja materiaalit on saatava mahdollisimman nopeasti kuluttajalle.
Malinen kertoo, että heillä on suuden sukupolven mullistava ajoasutuote tulossa markkinoille, "sellainen, mitä kukaan muu ei ole tullut ajatelleeksi". Tuote on kevään mittaan menossa koeajoon, ja hän lupaili esittelevänsä sitä ensi vuoden MP-Messuilla. Odotamme mielenkiinnolla.