Moottoripyöräilijöiden liikenneturvallisuus on parantunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Onnettomuusriskien minimoimisessa ensisijaista on motoristin oma toiminta. Liian suuri tilannenopeus ja liian suuri nopeus kuljettajan taidot huomioiden pitäisi saada karsittua.
– Moottoripyörän kuljettajan omalla toiminnalla on suuri merkitys onnettomuuksien lopputulokseen myös niissä onnettomuuksissa, joissa motoristi ei ole ollut pääaiheuttaja. Oikeanlaisten ajovarusteiden ja sopivan moottoripyörän hankkiminen ovat valintoja, jotka ovat tapahtuneet jo paljon ennen liikenteeseen lähtöä. Turvallisuus on paljon muutakin kuin pyörän hallintataitoa, mutta kokeneellekin motoristille pyörän käsittelyn kertaus on paikallaan ennen ajokauden alkua, Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo kertoo.
Keski-ikäisten moottoripyöräharrastus näkyy vahingoissa
Moottoripyöräonnettomuuksissa kuolleiden ikäjakauma on muuttunut huomattavasti 90-lukuun verrattuna. Nuorimpien ikäryhmien onnettomuudet ovat suhteellisesti vähentyneet ja yli 40-vuotiaiden lisääntyneet. Viime vuosina yli puolet moottoripyöräonnettomuuksissa kuolleista motoristeista on ollut yli 35-vuotiaita. Valtaosa motoristien kuolonkolareista sattuu miehille.
Kaikista moottoripyörällä kuolleista joka kolmas ja loukkaantuneista 40 prosenttia oli 15-24-vuotiaita.
Moottoripyöräilijöiden liikennekuolemien määrä on lähes puolittunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Loukkaantuneiden määrä on laskenut viidenneksellä. Viimeisen kolmen vuoden aikana on kuollut keskimäärin 20 ja loukkaantunut 500 moottoripyöräilijää vuodessa.
Varovaisuutta taajamien ulkopuolelle
Kaikista tieliikenteessä menehtyneistä ja loukkaantuneista seitsemän prosenttia on ollut moottoripyöräilijöitä. Miehiä menehtyneistä oli 92 prosenttia ja loukkaantuneista 87 prosenttia. Taajamien ulkopuolella tapahtui kaksi kolmesta kuolemasta ja puolet loukkaantumisista. Uhreista puolet menehtyi ulosajoissa, ja joka viides kohtaamisonnettomuudessa. Loukkaantumisista neljä kymmenestä tapahtui ulosajoissa ja joka viides samojen ajosuuntien onnettomuuksissa.
Taajamissa tapahtui joka kolmas kuolemista ja puolet loukkaantumisista. Kuolemantapauksista neljä kymmenestä oli ulosajoa ja joka kolmas risteävien ajosuuntien onnettomuus. Loukkaantumisista joka neljäs oli risteävien ajosuuntien onnettomuus ja lähes joka neljäs saman ajosuunnan onnettomuus.