Kysymykseen, mikä on juuri nyt mielenkiintoisinta ruotsalaisen moottoripyöräasuvalmistajan tarjonnassa, Jofaman Suomen maajohtaja Mika Ruusila miettii pitkään ja toteaa, että Lindstrandsilta on juuri tullut markkinoille urbaaniin käyttöön tarkoitettu tyylikäs ja värikäs asusarja, mutta päättää kuitenkin, että tutustumme Halvarssonin ykköshigh-tech-sarjaan.
Halvarsson tekee turvallisia high-tech-pukuja
Halvarsson valmistaa ajopuvut sekä Ruotsin, Iso-Britannian että Tsekin poliisille, ja tällöin kyse on todellisesta turvapuvusta.
– Tuo puku on tarkoitettu ihmisille, jotka ovat tien päällä työkseen, ja joiden työnantajan vaaditaankin tarjoavan parhaat mahdolliset suojavarusteet niiden käyttäjille, Ruusila kertoo.
Ajotakin uloin kerros on turvavärein toteutettu, ja asu on sekä sateenpitävä, hengittävä että myöskin mahdollisimman liikenneturvallinen. Varsinainen viranomaismalli on niin raskas, että siitä on erikseen ”tavanomaisempi” siviiliversio normaalimotoristille.
Tuhoutumaton kangas?
Ruotsalaisvalmistaja on panostanut voimakkaasti teknologiaan ja turvallisuuden sekä toimivuuden kehittelyyn kuten suomalainen Rukkakin.
Tulokset myös näkyvät. Yritys on onnistunut kehittämään ikäänkuin solmimalla kootun kankaan, jota sitten käytetään vahvikkeena kankaan tai nahan kanssa kohdissa, joissa tarvitaan äärimmäistä kestävyyttä, kuten esimerkiksi laahauduttaessa kaatumisen jälkeen kovalla vauhdlla pitkin tien pintaa.
Hi-Art-kangas on niin vahvaa, että esimerkiksi Biken testiryhmä ei onnistunut rikkomaan siitä valmistettujen Halvarssonin ajofarkkujen kangasta kuin kymmenen minuutin äärimmäisen käsittelyn jälkeen, käytännön onnettomuustilanteessahan muutama kymmenen sekuntia riittää.
Hi-Art-kankaassa kankaan langat on käännetty ulospäin silmukoiden muotoisena, jolloin hankauskitka kohdistuu kuitujen päitä kohti. Se on kuin puuta sahaisi: kaikki tietävät, että kuitujen suuntaisesti on pajon vaikeampi sahata, ja siksi sen hankauskestävyys on niin hyvä.
Ompeleet lopulta ratkaisevat
Jofaman käyttämän kosteutta vaatteen sisältä poistavan, mutta tuulta pitävän kalvon nimi on Dryway, ja se käyttää puvun käyttäjän kehon lämpötilaa tasaamaan samaa Outlast-materiaalia kuin Rukkakin.
Jo 80-luvulla Halvarsson paneutui voimakkaasti ajoasujen turvaominaisuuksiin ja sieltä juontavat juurensa laadukkaat saumat. Silloin ne olivat kaksiompeleiset kautta linjan. Nyt ompeleita on strategisilla alueilla kolmet ja laadun osoittamiseksi Ruusila esittelee Halvarssonin nahka-asua, jossa päällepäin katsoen olkapään ompeleita hädin tuskin näkee. Ne on tehty sisäpuolelle hankauskestävyyden maksimoimiseksi.
– Puku on vain niin vahva, kuin on sen vahvin ommel, Ruusila väittää. – Jos ompeleet ovat huonot, niin ei auta, vaikka hiha olisi miten vahvaa ja kestävää nahkaa tai muuta materiaalia tahansa. Jos se pääsee repeytymään irti, niin se ei suojaa millään tavalla.
Ruotsalaiset pukuvalmistajat ovat olleet tunnettuja siitä, että niiden asujen käytettävyys on aina ollut korkeaa tasoa, ja ne ovat myös täynnä käyttöä helpottavia innovaatioita, kuten Prime-takin mukana tuleva pienikokoinen turvaliivi, joka kiinnitetään sekä edestä että takaa puvun ulkopuolella oleviin vetoketjuihin. Tällöin liivi ei lepata eikä sitä tarvitse pukea sen koommin erikseen ylleen.
Jofama on perustettu pienessä Malungin kylässä Taalainmaalla jo 1926. Hauskaa tarinassa on se, että sama Malung on ollut ruotsalaisen nahanmuokkauksen keskus, ja myös sekä Halvarson että Lindstrands ovat alunperin sieltä lähtöisin.