Adventure Rally Finland 2015 suoritetaan 24. - 26.7. Bomban karjalaiskylässä Nurmeksessa. Tapahtumassa on kolme sarjaa, Roadbook- eli kilpaluokka, joka ajaa 1400 kilometriä pelkän roadbookin varassa ilman gps-jälkeä, gps harrasteluokka, jossa kilpailijoille annetaan gps-jälki, mutta matka on sama sekä opastettu tour, jonka ajomatka on 750 km.
Tapahtuman takana on voittoa tuottamaton yhdistys, Dusty Wobbls ry. Wobbls tulee sanoista Wanderlust Old Boys Biking & Leisure Society eli Vaellushaluisten vanhojen poikien moottoripyöräily- ja huvitteluyhdistys. Dusty Wobbls on omien sanojensa mukaan suomalainen haastavien ja vaativien adventure-, rally- ja suunnistusajo-tapahtumien järjestäjä.
Dusty Wobblsin jäsen Sami Saksman kertoo, että tänä kesänä ajettava ralli on jo neljäs laatuaan.
Uusi laji
– Dakar-tyyppinen suunnistuskilpailu on vasta hiljan juurtunut Suomeen ja vasta oikeastaan tulossa muihin Pohjoismaihin. Tärkeimpänä tavoitteena on opettaa ja kehittää kuljettajien ajotaitoja. Kyse ei siis ole nopeus- vaan suunnistuskilpailusta, ylinopeudesta saa esimerkiksi miinuspisteitä kuten myöhästymisistäkin.
– Kilpailuun voi osallistua muutaman vuoden ajokokemuksella, ja pyöräksi käy nappularenkaita karkeammin kuvioin varustettu moottoripyörä, joskin katupyörä voi olla haastava. Tiet ovat hiekka- ja sorateitä sekä metsäautoteitä.
Osanottomaksun suuruus riippuu luokasta, mihin osallistuu. Roadbook-sarja maksaa 435, GPS 300 ja opastettu tour 300 euroa. Maksuihin sisältyvät kaikki asumis- ja muut kulut polttoainetta lukuunottamatta.
Tiekirja kuten Dakarissa
Roadbook-sarja ajetaan pelkän mekaanisen karttalaitteen varassa. Etapit ovat karttakuvina, joissa on annettu matka seuraavaan risteykseen sekä kääntymissuunta. Matkan edistymistä seurataan tiekirjalaitteessa olevan trippimittarin mukaan. Harhailu tuo lisäkilometrejä, jotka voivat sotkea trippimittarin, joten kovin helppoa homma ei ole. Sähköinen "oikea" trippimittarilla varustettu roadbook maksaa noin tuhat euroa, mutta siinä trippi nollautuu automaattiseti, kun etappi on selvitetty. Mekaanisissa ratkaisuissa oikean kohdan joutuu kelaamaan kohdalleen käsin. Siinä on myös nollattava trippimittari.
– Halvemmallakin selviää, jopa alle satasella, kertoo Saksman. – Biltemasta saa laatikkoa, johon karttakäärö mahtuu, säätö pitää vain tehdä käsin, ja sitten pitää hankkia erillinen trippimittari, jonka joutuu aina nollaamaan etapin jälkeen erikseen.
On selvä, että kun tällaista hommaa tehdään harrastepohjalta ja pienellä, noin 20 henkilön jäsenpohjallla, niin kiinnostavalta kuulostavaan ralliin ei kuitenkaan voi tulla kovin monta osanottajaa.
– Viime kesän ralliin osallistui 26 henkilöä. Tälle vuodelle on jo ilmoittautunut 19 osallistujaa. Valtaosa kävijöistä ilmoittautuu samantien seuraavalle vuodelle uudelleen, että varmasti pääsee, Saksman nauraa. – Ensi kesäksi joukkoon on jo ilmoittautunut kolme ruotsalaista ja yksi itävaltalainen osanottaja.
– Meillä sekä majoituskapasiteetti että yhdistyksen jäsenmäärä rajoittavat osallistumista. Jos ralli kasvaa liian suureksi, niin talkootyövoima loppuu kesken.
– Tärkeintä on se, että osallistujat oppivat ajamaan ja suunnistamaan sekä luottamaan itseensä.
Suomalaiset alan harrastajat ovat osallistuneet ralleihin muun muassa Albaniassa, Kreikassa ja Marokossa, ja yksi ryhmä on maaliskuussa menossa Tunisiaan.