Hondan ASV-konseptisuunnittelussa on pyritty huomioimaan se, että ihmisaivot reagoivat vahvasti kasvonpiirteitä, erityisesti silmiä ja suuta muistuttaviin muotoihin. ASV 3:n yhteydessä Honda puhuu kasvosuunnittelusta, FACE Design, ja tavoitteena on tietysti parantaa moottoripyörän näkymistä muun liikenteen seassa viittaamalla ulkoasussa ihmiskasvoihin.
FACE suunnittelu on tulosta yhteisestä kehitys- ja tutkimustyöstä Wako Research Centerin, Asaka R&D Centerin ja Hondan tutkimusinstituutin välillä. Hondan mukaan magneettikuvauksilla on pystytty todistamaan, että FACE design aiheuttaa aivoissa samantyyppistä vastinetta kuin silloin kun näkyvillä on ihmiskasvot. Tämä merkinnee myös sitä, että suunnittelu parantaa motoristin näkyvyyttä. Linkki yllä vie myös ASV 3 -konseptin kuviin, jotka havainnollistavat asiaa.
Valaistuksen vaikutus
Honda on selvittänyt myös moottoripyörän näkyvyyden ja etäisyyden arvioimista pimeällä. Koska moottoripyörän valot sijaitsevat vain pyörän keskellä, etäisyyttä ja nopeutta on vaikea arvioida. Jotta pyörän näkyvyys nousisi samalle tasolle auton kanssa, moottoripyörään pitäisi sijoittaa lisää LED-valoja sekä pyörän yläosaan että esimerkiksi vaikka iskunvaimentimiin.
Tätä Honda on kokeillut ASV-3 moottoripyörissään. Se parantaa moottoripyörän etäisyydenarviointia noin 10 prosenttia ja nopeuden arviointia noin 20 prosenttia perinteisiin pyöriin verrattuna.
Joulunajan kunniaksi julkaisemme viisi vuotta vanhoja juttuja Motouutisten alkutaipaleelta vuodelta 2013. Oheinen juttu on julkaistu ensi kerran 2.10.2013.