Liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteen mukaan ajokortin opetuslupaopetuksen uudet säännökset lähtivät viime viikolla rajatulle lausuntokierrokselle.
Motouutisissa viime viikolla ollut juttu lahtelaisserkusten ajolupaopetuksesta oli kuin kysymys liikenne- ja viestintäministeriölle ongelmien osalta: turha ajoneuvon katsastus sekä yhteinen teoriaopetus tuntuivat epämielekkäiltä ja kustannuksia lisäävältä.
Ministeriön pikakorjaus poistaa nämä ongelmat, mikäli rajatulle lausuntokierrokselle lähtenyt esitys pysyy sellaisenaan.
Yhteisteoria ja ajoneuvokatsastus poistuvat
Liikenne- ja viestintäministeriön hallitusneuvos Eija Maunu kommentoi Motouutisille uudistusta motoristien osalta sekä mp-kortin kolmiportaisuutta.
– Esitys merkitsee kuljettajaoppilaan ja opettajan yhteisten teoriaopetusvaatimusten poistumista, mikä koskee tietysti myös moottoripyöräilijöitä. Opetusajoneuvoa ei enää myöskään tarvitse hyväksyttää erikseen opetusajoa varten, jos opettaja ei tarvitse opetusajoneuvoon erillisiä ajohallintalaitteita.
– Ajo-opetuksessa käytettävää ajoneuvoa ei ehdotuksen mukaan merkitä lupaan, jotta on mahdollista käyttää useampia ajoneuvoja opetukseen. Edellytyksenä tietysti on, että nämä ajoneuvot täyttävät lupavaatimukset. Ajoneuvon sijaan opetuslupaan merkitään opetusluokka, mitä korttia ollaan opettamassa.
Moottoripyöräkortti suoritetaan meillä nykyään kolmiportaisesti, jos lähdetään kevytmoottoripyörästä liikkeelle. Onko tähän tulossa muutoksia?
– Kolmiportaisuus tulee EU-vaatimuksista. Korttiluokissa voi ajokokemuksen perusteella kivuta vaativampaan luokkaan kahden vuoden ajamisen jälkeen joko opetusluvalla tai sitten perinteisesti autokoulun kautta suorittamalla.
– Tavoittena on se, että kun siirrytään vaativampiin ajoneuvoluokkiin, niin osaamisenkin on vastaavasti kasvettava.
– Tarkoituksenamme on tarkastella kokonaisuutena koko ajokorttikoulutusjärjestelmää, katsotaan millaisia muutoksia kokonaistyö tuo tullessaan. Tässä vaiheessa liikenneministeri halusi pikakorjauksen havaittuihin ongelmiin
Laki halutaan voimaan vuodenvaihteesta
Liikenneministeri Merja Kyllönen otti opetuslupaopetusta koskevat säännökset tarkistettaviksi syyskuussa. Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja hallituksen opetuslupaa koskevasta luonnosesityksestä poikkeuksellisesti vain Liikenneturvallisuusasiain neuvottelukunnalta, Autokoululiitolta ja katsastustoimijoilta. Ministeriö katsoo, että kyseiset tahot muodostavat riittävän asiantuntevan kokonaisuuden. Lausuntojen määräaika on 7. lokakuuta 2013. Olisiko siitä ollut haittaa jos Mp-alan järjestöt ja Autoliitto olisivat myös saaneet äänensä kuuluville?
Rajatulla ja nopealla lausuntokierroksella ministeriö haluaa minimoida lakimuutokseen kuluvan ajan. Opetuslupaopetusta koskevat säädösmuutokset on tarkoitus saada eduskunnan käsittelyyn tämän syksyn aikana siten, että uusi laki tulisi voimaan vuoden 2014 alusta.
Ajo-opetuksen harmaan talouden ehkäisemiseksi hallitus ehdottaa, että opetusluvalla opetettavien määrää rajoitettaisiin nykyistä tiukemmin. Opetusluvalla saisi opettaa enintään kuusi oppilasta kolmen vuoden aikana, ellei kysymyksessä olisi esimerkiksi perheessä tapahtuva opetus.
Hallituksen esittämät säädösmuutokset koskevat ajokortin perusvaiheen opetusta. Harjoitteluvaiheen ja syventävän vaiheen opetus tapahtuisi edelleen autokoulussa tai opetusluvalla, jos luvan haltijalla olisi ajokorttilain mukainen liikenneopettajalupa.