Motorcyclenewsin artikkeliin pääset suoraan tämän linkin takaa, mutta tässä olennaisimmat asiat tiivistettynä.
Ensinnäkin Milanossa esitelty pyörä oli todellinen toimiva konsepti, jota oli käytetty ominaisuuksien testaamiseen, eli olennainen osa kehitysprosessia. Pyörän kehittely on myös myöhässä vuodella, sillä Hondan ongelmana on - ison talon tapaan - että kehitysprosesseja on samanaikaisesti menossa monien eri mallien osalta, ja silloin täytyy aina tehdä priorisointeja; jotkut malleista joutuvat odottamaan vuoroaan.
Moottoriksi kaavaillaan kaksisylinteristä 1000-kuutioista rivimoottoria, ja tavoitteena on hyvät oikeat offroad-ominaisuudet. Pyörän voinee valita joko Hondan kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla tai kuusipykäläisellä tavallisella vaihteistolla. Lisäksi siihen tulee oletettavasti edistyksellistä elektroniikkaa, joka soveltuu offroad-ajoon, kuten haluttaessa poiskytkettävät luistonesto ja ABS-jarrut.
Taustalla mallin kehittelyyn on seikkailupyörien suuri menestys maailmalla, johon Honda ei oikein ole tätä aiemmin päässyt mukaan siinä volyymissä kuin olisi halunnut.
Lopullinen versio tulee olemaan vahvasti (Dakar) ralli-vaikutteinen, mutta samalla pitäen mielessä sen, mitä Africa Twin aikanaan merkitsi Hondalle.
Kompakti ja kevyt
Koska tavoitteena on tehdä pyörästä kelpo kulkine myös teiden ulkopuolelle suuresta moottorista huolimatta, niin tavoitteena ovat kompaktius ja keveys. Rinnakkaiset kaksi sylinteriä ovat tässä avuksi V2:n verrattuna, kun taempi sylinteri ei vie tilaa esimerkiksi takaiskunvaimentimelta. Myös kustannukset pienenevät, kun tuplanokka-akseleita tarvitaan vain yhdet.
MCN on katsellut sillä silmällä myös patentteja, ja sieltä on selvinnyt, että Honda on patentoinut pyörän ilmansuotimen, joka jakautuu kahteen osaan sylintereiden molemmin puolin. Tämä jättää tilaa polttoainetankille, minkä tilalla normaalisti ilmansuodin yleensä on. Tämän tuloksena uusi Africa Twin - tai mikä mallimerkintä sitten lieneekin - on kapea, ja siinä voidaan käyttää offroad-tyyppistä istuinta, joka ylettyy ylös tankille.
Pyörän kaksi jäähdytintä sijaitsevat ilmansuotimien puolikkaiden alapuolilla, jolloin etupyörän jousto on isompi. Jäähdyttimet ovat myös samalla suojassa etupyörästä lentäviltä kiviltä.
Moottorin rakenteen pitäisi melko perinteinen. Sylinterit sijaitsevat pystyhkösti, ja kampiakseli lienee 270° sytytyskulmalla. Moottori on varustettu kahdella tasapainotusakselilla.
Suorituskyky riippuu Hondan päätöksistä lopullisen moottoritilavuuden suhteen sekä porauksesta ja iskusta. Oletettavaa on, että se on noin 110 hevosvoimaa, ja vääntö noin 102 Nm.
Ajan myötä on odotettavissa, että mallista tehdään useita rinnakkaisversioita hieman eri käyttötarkoituksiin, kuten nykyään tapana on.