"Bike Senseksi", pyöräaistiksi kutsutussa teknologiassa on monta elementtiä.
Jaguarin tiedotteen mukaan Jaguar Land Rover on kehittämässä joukkoa uusia teknologioita, jotka käyttävät värejä, ääniä ja kosketusta auton sisällä hälyyttääkseen kuljettajan tietoisuuden ja estääkseen potentiaaliset onnettomuudet jo ennenkuin kuljettaja edes näkee tilannetta.
Autossa oleva sensorit havaitsevat, kun joku tienkäyttäjä on lähestymässä, ja tunnistaa sen joko polku- tai moottoripyöräksi. Bike Sense tekee sitten kuljettajan tietoiseksi lähestyjästä. Mutta sen sijaan että Bike Sense käyttäisi perinteisiä varoitusvaloja kuljettajan herättämiseksi, se käyttää valoja ja ääniä, jotka välittömästi yhdistyvät ajajan mielessä mahdolliseen vaaraan.
Valo, taputus ja ääni
Auttaakseen kuljettajaa ymmärtämään, missä pyörä on suhteessa autoon, äänijärjestelmä päästää joko polkupyörän soittokellon tai moottoripyörän äänitorven äänen siitä kaiuttimesta, joka on lähinnä pyörää, jotta kuljettaja tajuaa, mistä pyörä tulee.
Jos pyörä tai moottoripyörä tulee tiellä auton takana ja lähestyy, Bike Sense huomaa, jos se on saamassa kiinni tai ohittamassa, ja silloin auton istuimen yläosa taputtaa kuljettajaa joko vasempaan tai oikeaan olkapäähän, jotta tämä tietää, kumman olkapään yli katsoa taaksepäin vaaran välttämiseksi.
Lisäksi kun pyörä lähestyy, ikkunoiden reunoilla, kojelaudassa ja tuulilasin pilareissa olevat led-matriisit alkavat loistaa ensin oranssinkeltaisina ja sitten punaisempina, kun pyörä tulee lähemmäs. Valojen värin suunta osoittaa myös motoristin tai pyöräilijän kulkureittiä.
Vaistomaisten reaktioiden hyödyntämistä
Ajatus valojen ja äänen sekä kosketuksen käytöstä perustuu havaintoihin ihmisten käyttäytymisestä sekä siihen, että ihmiselle on kehittynyt tietoisuus vaarasta tuhansien vuosien aikana.
– Tietyt värit kuten oranssi ja punainen aiheuttavat heti reaktion, ja jokainen tunnistaa heti esimerkiksi pyörän soittokellon äänen, pohtii Tri Wolfgang Epple, Jaguar Land Roverin tutkimusjohtaja.
– Bike Sense optimoi sekä äänen, valon että kosketuksen käyttöä laajentaakseen tätä intuitiota. Tämä menetelmä luo varoituksia, jotka mahdollistavat nopeamman reagoinnin, sillä ne aiheuttavat aivoissa välittömän reaktion. Jos ääreisnäkökentässäsi huomaat kojelaudassa punaisen valon, ymmärrät heti, että toinen tienkäyttäjä on lähestymässä jotain osaa kulkuneuvostasi.
Jos ryhmä motoristeja tai pyöräilijöitä liikkuu autosi ympärillä, Bike Sense aistii lähimmän riskimahdollisuuden, jotta autoilija ei menisi sekaisin valo- ja ääniviidakossa.
Järjestelmä myös aistii riskit, joita kuljettaja ei voi nähdä. Jos jalankulkija tai pyörilijä on ylittämässä tietä, ja he ovat toisen ajoneuvon takana piilossa, auton sensorit havaitsevat heidät ja kiinnittävät kuljettajan huomion.
Mikäli kuljettaja jättää huomioimatta Bike Sensen varoitukset, ja painaa kaasupoljinta, järjestelmä joko jäykistää polkimen tai tärisyttää sitä.