Yritysten julkistaman tiedotteen mukaan mukaan 50 prosenttia liikenteessä menehtyneistä pyöräilijöistä on törmännyt autoon. USA:ssa vuonna 2012 menehtyneiden pyöräilijöiden määrä (726) kasvoi 6,5 prosenttia vuoteen 2011 verrattuna, ja loukkaantumiset (49 000) kasvoivat 2,1 prosenttia
Volvo, suojaavia urheiluvarusteita valmistava ruotsalainen POC sekä Ericsson esittelevät autoteollisuudessa uuden turvallisuustekniikan, joka yhdistää autojen kuljettajat ja pyöräilijät. Innovaatio paljastetaan International CES -messuilla Las Vegasissa 6.-9. tammikuuta, 2015.
Tekniikka koostuu autosta ja kypäräprototyypistä, jotka toisiinsa yhdistettynä mahdollistavat kaksisuuntaisen tiedonsiirron. Se antaa auton kuljettajille ja pyöräilijöille läheisyysvaroituksia ja auttaa näin välttämään onnettomuuksia. Kyse on siis verkottumisesta, ilmiöstä, joka on tulossa kovaa vauhtia mukaan liikenteen turvaratkaisuihin.
Eri asia tietysti on, pitäisikö alalle ensin luoda kansainväliset standardit, joiden mukaan järjestelmät rakennetaan, jotta tiedonsiirto järjestelmien välillä olisi mahdollista auto-, moottoripyörä-, polkupyörä- tai kypärämerkistä riippumatta.
Pyöräilyn suosio on jatkanut kasvuaan kansainvälisesti ja yhä useammat kulkevat päivittäiset työmatkansa polkupyörällä. Tämä on lisännyt myös vakavien pyöräilyonnettomuuksien määrää. Volvon City Safety -järjestelmä havaitsee pyöräilijät, varoittaa heistä ja jarruttaa tarvittaessa automaattisesti.
Älypuhelimesta pilven kautta tuulilasiin
Älypuhelinsovellusta käyttämällä pyöräilijän sijainti voidaan jakaa pilven kautta autoon ja päinvastoin. Jos tekniikka laskee välittömän törmäysvaaran, molempia tielläliikkujia varoitetaan, jotta he voivat toimia onnettomuuden välttämiseksi. Kuljettaja saa varoituksen lähellä olevasta pyöräilijästä tuulilasiin. Varoitus annetaan, vaikka pyöräilijä olisi kuolleessa kulmassa toisen ajoneuvon takana tai heikosti nähtävissä pimeällä. Pyöräilijää varoitetaan kypärään asennetulla varoitusvalolla.
Konsepti on Volvon, POC:n ja Ericssonin välisen ruotsalaisen yhteistyön tulosta.
Volvon IT-johtaja Klas Bendrikin mukaan Volvon, POC:n ja Ericssonin yhteistyö on merkkipaalu Volvon visiossa valmistaa autoja, jotka eivät joudu onnettomuuksiin. Vakiona uudessa XC90-mallissa oleva City Safety -järjestelmä osaa jo havaita pyöräilijät, varoittaa heistä ja jarruttaa automaattisesti onnettomuuksien välttämiseksi. Pilvipohjaisia turvallisuusjärjestelmiä tutkimalla on päästy lähemmäs autojen ja pyöräilijöiden välisten kuolleiden kulmien poistamista ja yhteentörmäysten välttämistä.
Kaikki uudet Volvo-autot on varustettu pyöräilijöiden havaitsemistoiminnolla ja automaattijarrutuksella. Volvon järjestelmä havaitsee pyöräilijät tutkaa ja kameraa käyttämällä. Se perustuu edistykselliseen anturitekniikkaan ja voi käyttää täyttä automaattijarrutusta, jos auto on vaarassa osua pyöräilijään.
Volvon mielestä liikennekuolemia ja vakavia loukkaantumisia ei voi hyväksyä. Ruotsalainen turvallisuuspioneeri on laatinut vuodelle 2020 vision, jonka mukaan kukaan ei enää menehtyisi tai loukkaantuisi vakavasti uudessa Volvo-autossa vuoden 2020 jälkeen. Tämän jälkeen tavoitteena on valmistaa autoja, jotka eivät enää joudu onnettomuuksiin.
Polkupyöräilijöillä ei ole kypäräpakkoa - motoristeilla on
Kypärään sijoitettava anturitekniikka on mielenkiintoinen ratkaisu, ja se voisi erityisen hyvin toimia motoristeilla, koska useimmissa maissa on moottoripyöriäilijöillä kypäräpakko. Toisaalta tutkimuksessa on saatu tuloksia, että autojen ja muun tieliikenteen verkottuneet sähköiset turvajärjestelmät eivät välttämättä ehdi reagoida riittävän ajoissa nopeasti liikkuviin moottoripyöriin. Tämä saattaa aiheuttaa autoilijoissa väärää turvallisuudentunnetta. Tästä enemmän jutussamme "Autojen turvajärjestelmät eivät huomaa moottoripyöräilijöitä riittävän ajoissa".
Järjestelmien reagointinopeuden heikkous voi omalta osaltaan selittää sitä, että Volvon painotus on polkupyöräilijöissä. Lisäksi pyöräilijöitä on maailmassa enemmän kuin motoristeja. Toivotaan kuitenkin, että Volvon visioissa kolarittomuudesta muistetaan jossain vaiheessa myös motoristien olemassaolo.
Polkupyöräiljöitten ei ole myöskään pakko käyttää kypärää, joten anturiteknologian toivottu vaikutus voi jäädä rajalliseksi.