Umberto Borile & Co Ltd moottoripyörätehdas on yhden miehen, Umberto Borilen intohimon tulos, ja tuotannossa on muitakin malleja kuin Scrambler. Borile 450 Scrambler -malli on ensimmäinen, jossa on käytetty Borilen uutta moottoria. Siinä on Ducatin toimittama sylinteri kaksiventtiilinen desmodrominen kansi.
Moottorin poraus on 98 mm ja isku 60 mm. Kuusipykäläinen vaihteisto on irrotettavissa. Pinnavanteidein koko edessä on 19 ja takana 18 tuumaa. Tehoa moottorissa on 43 hevosvoimaa 6360 rpm. Pyörä painaa kuivana 140,5 kg ja polttoainetankin tilavuus on 9,5 litraa. Huippunopeutta 47 Nm 6266 kierroksella vääntävä pyörä kerää 158 km/h.
Retrohenkinen Borile B450 Scrambler on tämän jutun aloituskuvana.
Borile julkisti ensimmäiset mp-mallinsa jo 1988, ja valmisti niitä käytännössä pyörän kerrallaan, kunnes 2010 italialainen Bassin perhe liittyi mukaan ja syntyi nykyinen yritys. Tuotannon määrä on samalla kasvanut ja Umberto Borile on siirtynyt yhä enemmän päivittäisliiketoiminnasta luovempiin tehtäviin.
Marraskuussa 2014 tuotanto siirtyi Milanon liepeille, mutta t&k-osasto jäi Vò Eugeanoon. Vuoden 2011 Milanon mp-näyttelyssä Borile esitteli Scrambler 450:n ensi kertaa.
Avoin kirje Ducatille
Avoimessa kirjeessään Ducatille Borile kertoo, että häntä innosti Ducatin 60- ja 70-luvuilla valmistama yksisylinterinen Scrambler-malli suuresti, kun hän teki omaa Scrambleriaan.
Siten Borile B450 Scrambler on kunnianosoitus varhaisille Ducatin Scramblereille, tai ehkä uudelleenesitelty Ducatin Scrambler-linja.
Borilen sivustolla olevassa tekstissä todetaan mm. "Kuten kaikki, erityisesti lehdistö tietävät, meidän Scrambler-projektimme Borile-Ducati-moottoreineen syntyi Ducatin täydellä kapasiteetilla ja rohkaisulla, kun pääjohtajana vielä toimi Gabriele Del Torchio, ja juuri ennen kuin Audi vuonna 2012 osti Borgo Panigalessa toimivan yrityksen."
"Tämä operaatio olisi tuonut mukanaan mahdollisuuden - ainakin tämä oli aikomus - myydä mallia myös Ducatin jälleenmyyjien myymälöissä. Siihen aikaan olimme aloittamassa oman kaupallisen myyntiverkostomme rakentamisen eikä yhtään vastalausetta esitetty, kun mainitsimme, että suurimmasta Ducati-jälleenmyyjästä Italiassa tulisi myös Borilen jälleenmyyjä. Kaikki tämä oli samaa yhteistyökuviota, joka oli meneillään kun odotettiin ensimmäistä uutta Borile-Ducati Scrambler-mallia.
"Sitten Del Torchio lähti ja Audi tuli hänen tilalleen, ja me emme saaneet edes tapaamista järjestettyä uuden johdon kanssa. Kuitenkin muutaman kuukauden jälkeen alkoi kuulua huhuja Ducati Scrambler -projektista."
Ducati Scramblerin julkistus
Vastine on kirjoitettu päivänä, jolloin Ducatin Scrambler julkaistiin, ja se on kirjattu itse asiassa hieman katkeransävyisellä otsikolla "Congratulations Scrambler and Thank You Ducati! The italian pride of the “mini” Borile".
"Ducatilla kaikki tiesivät yhteistyöstä aina siinä määrin, että sylinteri ja kansi tehtiin saatavillemme. Se tunnettiin jopa niin hyvin, että järjestimme "salaisen" esittelyn oman Scramblerimme ensimmäisestä versiosta Del Torchiolle ja hänen tekniselle henkilökunnalleen".
Tilaisuudesta on olemassa amatöörivideo, jonka linkki on liitetty vastineeseen, mutta se on poistettu näkyvistä.
"Tänään Ducati Scrambler esiteltiin virallisesti: keltainen, ilmeisesti viimeistellympi ja teollisesti viilatumpi kuin omamme, mutta idea oli meidän, ja me paljastimme sen Ducatille paljon ennen kuin he päättivät tehdä Scramblerin uudelleen.
Kerromme tämän tarinan, koska olemme sen velkaa Umberto Borilen neroudelle, luovuudelle ja intuitiolle, ja koska meillä on vankka epäily siitä, että meitä on käytetty - siltä meistä vahvasti tuntuu - tietoisesti ja tarkoituksella kuin "markkinatutkimusta" tai jopa ikäänkuin testaajina."
Onko markkinoilla tilaa molemmille?
Vaikuttaa siltä, että omistajanvaihdoksen myötä Borilen ja Ducatin yhteistyökuvio on selvästi ja ikävällä tavalla muuttunut. Mikäli suhde on muuttunut yhteistyöasetelmasta kilpailuksi, Borile joutuu vaikeaan asemaan, sillä Ducati on aivan eri suuruusluokan toimija varsinkin, kun sillä on Audin ja siten koko Volkswagen-konsernin pohjaton rahamassi takanaan.
Tilanteen tekee erikoiseksi se, että alkuperäinen Scrambler oli Ducatin käsialaa, ja se inspiroi Borilea, ja nyt Borilesta puolestaan tuntuu siltä, että sen työn jälkeä on kopioitu uusissa Ducati Scramblereissa.
Toivottavasti molempien valmistajien malleille riittää tilaa Italian ja maailman markkinoilla. Ducati on toki oman organisaationsa paljon paremmassa asemassa kisaan. Asiasta kertoi ensin Ultimate Motorcycling.
Ohessa kuvia sekä Borilen että Ducatin Scramblereista. Ainakin Iconin keltainen väritys ja tankin alumiininkäyttö näyttävät aiemmin esitetyn Borilen vastaavilta. Toki, kuten Borilen vastineessakin todetaan, Ducati on muuten selkeästi modernimman ja "valmiimman" näköinen. Mitä mieltä olet?