Vuosien ristiriitaisen tuote- ja markkinointipolitiikan jälkeen Bimotan omistanut Roberto Comini on myynyt yrityksensä sveitsiläisille sijoittajille Daniele Longonille ja Marco Chiacianesille. He ovat uusia kasvoja moottoripyöräteollisuudessa, mutta innokkaita Bimotan ihailijoita, mistä syystä he ostivat Riminillä sijaitsevan moottoripyörävalmistajan.
Comini, jolla on lääketeollisuutta Keski-Amerikassa ja Kuubassa, on syytänyt rahaa Bimotaan pitääkseen sen toiminnassa. Kun yritystä on yritetty ostaa, hän on pitänyt pyyntihinnan niin epärealistisena, ettei se ole aiheuttanut jatkotoimia. Nyt Comini oli itse ilmoittanut Bimotan olevan myynnissä. Lopullisesta kauppahinnasta ei ole tietoa.
Bimotan perustivat 1973 herrat Bianchi, Morri ja Tamburini. Nimi Bimota tulee kunkin sukunimen kahdesta ensimmäisestä kirjaimesta. Alkuun yritys keskittyi rakentamaan huippupyöriä olemassaolevien moottorien, kuten Hondan, Kawasakin ja Suzukin ympärille.
Yritys on perustamisensa jälkeen vaihtanut omistajaa kuusi kertaa.
Bimotalla on tällä hetkellä tuotannossa seuraavat mallit: DB5 Desiderio, DB6 Delirio, DB7 Oronero, DB8 Italia, DB9 Brivido, DB10 B.Motard, DB11, DBx ja Tesi 3D, jossa on napaohjaus ainoana tuotantomallina maailmassa.
Tunnettuus haettiin radoilta
Bimotan ensimmäisen kansainvälisen ratamestaruuden toi 1980 Jon Ekeröld, joka voitti 350-kuutioisten maailmanmestaruuden Yamahan moottorilla varustetulla Bimotalla. Lisää menestystä tuli Superbiken MM-kisojen alkuvuosina, jolloin Virginio Ferrari voitti 1987 Formula TT -taiston YB4 EI:llä. Wikipedian mukaan Davide Tardozzi puolestaan voitti viisi kisaa vuoden 1988 Superbiken MM-sarjassa, mutta hänen sijoituksensa vaihtelivat niin paljon vuoden mittaan, että hän päätyi kokonaistuloksissa vasta kolmanneksi.
Konkurssia kohti
Bimota V Duessa, joka esiteltiin 1997, oli moottorin suunnitteluvirhe. Bimota joutui hylkäämään alkuperäisen polttoaineensyöttöyksikön ja suunnittelemaan uudelleen koko moottorin. Yritys joutui kutsumaan takaisin kaikki myydyt laitteet. Samalla kun tämä tapahtui, vuoden 2000 Superbiken MM-sarjan aikana yksi Bimotan pääsponsoreista katosi, jääden yritykselle velkaa suuren summan rahaa. Nämä tapahtumat yhdessä veivät Bimotan konkurssiin ja lopettamaan toimintansa. Vuonna 2003 uusi ryhmä investoijia osti oikeudet Bimotan nimen käyttöön sekä käynnisti yrityksen uudelleen.