Skully Systemsin AR-1 -kypärä ei ole vielä edes markkinoilla, ja kuitenkin se on jo todistanut, että sille on olemassa tukeva päällepuettavasta teknologiasta ja turvallisuudesta kiinnostunut asiakaskunta.
Skullyn perustajia ovat tri Marcus Weller sekä hänen veljensä Mitchell. AR-1-kypärän erityispiirteitä ovat sisäänrakennettu heijastusnäyttö, jonka avulla projisoidaan gps-navigaattorin kääntymisohjeet ja muut järjestelmän tuottamat tiedot kypärän visiiriin. Kypärään kuuluu myös taaksepäin kuvaava videokamera, jonka tuottamaa kuvaa voidaan näyttää heijastusnäytöllä.
Skully käynnisti Indiegogon kautta joukkorahoituskampanjan elokuussa. Heidän tavoitteensa oli saada kokoon 250 000 dollaria, ja siihen he pääsivät vain kahdeksassa minuutissa. 45 tuntia myöhemmin summa oli jo miljoona dollaria, ja heidän kampanjansa saavutti kaikkiaan 2,8 miljoonan dollarin rahoituksen. Tämä tarkoittaa karvan alle 2000 esimyytyä kypärää.
Vastaus mp-onnettomuuteen
Weller kertoi Dealernews-lehdelle, että inspiraatio AR-1-kypärään tuli moottoripyöräonnettomuudesta. Eräänä päivänä, kun hän oli moottoripyörällä ajaessaan etsinyt tiettyä katukylttiä, hänen edellään menevä auto oli lyönyt jarrut pohjaan. Weller ei ollut ehitnyt pysäyttämään ajoissa vaan oli törmännyt autoon.
– Minua harmitti se pitkään, että olin lukemassa katukylttiä, mutta sitä vartenhan ne siellä ovat, Weller totesi. – En kuitenkaan kokenut, että olisin tehnyt jotain sellaista, mitä minun ei olisi saanut tehdä. Ja se sai minut tuntemaan, että tässä kuvassa kaikki ei ollut kohdallaan niinkuin olisi pitänyt olla.
Toukokuussa 2012 Wellerin alitajunta tuotti ratkaisun. Hän näki unta, että oli takaisin pyörän selässä, mutta sensijaan että olisi lueskellut katukylttejä, gps-kartta kellui hänen näkökentässään. Samalla hän unessa kykeni eteenpäin katsoessaan näkemään auton jarruvalot ja väistämään sen, kun se jarrutti.
Weller heräsi, ja totesi haluavansa kyseisen kypärän välittömästi. Koska sellaista ei näyttänyt olevan olemassa, hän pohti, että kai hänen sitten pitää tehdä sellainen, ja sillä tiellä Skully nyt on.
Sokean pisteen poisto
Wellerin mukaan ne ihmiset, jotka ovat kokeilleet kypärää ovat olleet tyytyväisimpiä sen taaksepäin kuvaavaan kameraan. Se takaa kuvakulmaksi täyden ympyrän. Jos joku lähtee kävelemään kypärän haltijan ympäri, niin tämä ei kadota koskaan kävelijää näkyvistään. Se parantaa merkittävästi liikenneturvalisuutta samoin kuin se, että navigointiohjeet tulevat suoraan näytölle.
Skully ensimmäiset kypärät saapuvat markkinoille toukokuussa 2015. Sen uskotaan olevan menestys jo senkin vuoksi, että sen ei ole tarkoitus vain pelkästään suojata päätä onnettomuustilanteessa vaan itseasiassa auttaa onnettomuuden synnyn estämisessä.
Wellerin näkemys on, että kypärä ei sovi kaikille, vaan edellyttää sitä, että käyttäjä on kiinnostunut turvallisuudesta ja tekniikasta.
Koska kypärässä on paljon tietotekniikkaa, se voidaan kytkeä myös laajemmin. Esimerkiksi EICMAssa Milanossa Aprilia ja Skully esittelivät yhdessä kypärän ja moottoripyörän yhteenkytkettävyyttä. Demossa Skullyn kypärä näytti Aprilian pyörän nopeuden, kierrosluvun, vaihteen ja polttoaineenkulutuksen suoraan heijastusnäytöllä.
Lisäksi Skullyllä pohditaan laajempiakin verkottumismahdollisuuksia muiden kulkuneuvojen kanssa. Mitä enemmän erilaisia tielläliikkujia jalankulkijoista polkupyöräilijöihin, autoilijoihin ja moottoripyöräilijöihin verkottuu, sitä turvallisempaa tiellä on, Skullyllä uskotaan.