Varsin konservatiivisena pidetyn Harley-Davidsonin sähkömoottoripyöräkonsepti oli melkoinen yllätys koko alan teollisuudelle. Ja asian edistymistä sekä toimenpiteitä asian tiimoilla seurataan sekä analysoidaan kilpailijoitten taholta varmasti isolla suurennuslasilla.
Kaikki tietävät, että polttoaineen hinta nousee ja päästömääräykset kiristyvät jatkuvasti, joten moottoreiden kehityskustannukset kasvavat ja sähkömoottoripyörien tulo etenee. Tekniikka sinänsä on yksinkertaista, mutta akkujen paino, kesto ja kestävyys sekä lämmönsieto ja -tuotanto ovat vielä ongelmia tällä hetkellä. Kuten Jay Lenokin sanoo, on tylsää, ettei voi ajaa kuin sata tai 150 km kerralla ja sitten joutuu istuskelemaan tuntikausia, jos aikoo jatkaa matkaa.
Vältä juonipaljastukset
Katso oheinen video, ja jos haluat välttää juonipaljastuksia, niin jätä lukematta loput rivit.
Leno kommentoi pyörän ominaisuuksia videollaan siten, että pyörä on hyvä käsiteltävä, ja tuntuu kevyeltä, kuin 500-kuutioiselta bensiinikoneelta. Rajoitettu huippunopeus ei ehkä häntä saanut niin innostumaan, mutta ajo-ominaisuudet ja painonjakauma kyllä.
Myöskään ääni - tai oikeastaan sen puuttuminen - ei haitannut Lenoa. Hän kommentoi ajaessaan innostuneesti siltä, että "hiljaisuus saa tuntumaan siltä, kuin olisi yhtä tuulen kanssa".
Hän myös totesi, että brittiläinen mp-teollisuus kuoli, kun ei muuttunut, teki vain koko ajan samaa ja Harley-Davidsonkin toimii muuten samantyyppisesti, mutta Livewire on jotain todella uutta. Pyörä tuntui Lenosta myös varsin tuotantovalmiilta, se mitä hän haluaisi muuttaa on, että pyörässä olisi latauspistoke ja laturi sisäänrakennettuna, jolloin lataaminen esimerkiksi kaverin luona käydessä olisi helpompaa.
Loppukommentti oli, että Livewire "tuntuu niin erilaiselta kuin perus-Harrikka".