1. Liian isotehoisen pyörän ostaminen
Jokainen meistä kehoittaa ystäväänsä hankkimaan ensimmäiseksi pyöräksi jonkin riittävän pienitehoisen ja helposti käsiteltävän moottoripyörän, jotta tämä oppisi nopsaan ajamaan turvallisesti sekä käsittelemään pyörää kunnolla sen tehon ja ominaisuuksien sallimissa rajoissa. Miksi sitten niin moni hankkii ylitehoisen pyörän omiin kykyhinsä nähden? Hyviä vaihtoehtoja on kuitenkin tarjolla moneen erilaiseen makuun järkevissä teholuokissa.
2. Liian ahnaasti matkaan
Kortin saamisen jälkeen on iso houkutus lähteä ajamaan mihin tahansa. Kannattaa muistaa, että liikenne voi olla kaupungeissa ja joillakin tieosuuksilla erittäin vilkasta, villiä ja haastavaa. Voi olla, että tuoreen kuljettajan liikenteen hahmottamis- ja pyörän käsittelyky eivät vain vielä riitä toimintaan ääritilanteissa. Siksi kannattaa alkuun ajella rauhallisemmilla paikkakunnilla ja pienemmillä teillä, että pyörän käsittelykyky ja liikenteen seassa oleminen sujuvat paremmin.
3. Kyvyttömyys ennakoida muuta liikennettä
Pelkkä liikenteen katsominen ei kuljettajalle riitä. Hänen pitää koko ajan seurata kaikkea ympärillään ja ennakoida, mitä muut liikenteessä olijat ovat mahdollisesti tekemässä. Pysäköidystä autosta joku voi avata oven tai peruuttaa sillä, tuleeko autoja takana, jos, mitä aikovat? Onko takanasi oleva tietoinen siitä että aiot pysähtyä punaisiin valoihin?
Kokenut motoristi pystyy pitämään vilkkaassakin liikenteessä tärkeimmän osan liikenteestä ennakointinsa piirissä. Se on taito, jota pitää ja kannattaa harjoitella jatkuvasti.
4. Motoristi näkyy huonosti muun liikenteen seassa
Kokeneen motoristin neuvo aloittelevalle: "muista, että olet näkymätön", sisältää vankan totuuden. Mitä huomaamattomammaksi pystyt itsesi kuvittelemaan, sitä varovammin ja muun liikenteen huomioiden todennäköisesti ajat. Eikä kannata olettaa, että vaikka olet liikennesääntöjen mukaan oikeassa, se ei tarkoittaisi, etteikö auto voisi tunkeutua kaistallesi tai koukata eteesi ikäänkuin et olisi ollenkaan olemassa.
Omaa näkyvyyttään liikenteessä voi parantaa monin tavoin, mutta ei pidä luottaa liikkaa muihin tielläliikkujiin ja heidän ajokäytöksensä ennakoitavuuteen. Kannattaa pitää paria sormea etujarrulla koko ajan - vain vainoharhaiset selviävät!
5. Matkustajan kyytiin ottaminen joukkoajossa liian aikaisin
Vaikka kavereitten tai oman kerhon väen kanssa onkin kiva ajella porukassa, matkustajan kyytiin ottaminen muuttaa pyöräsi käsittelyominaisuuksia todella paljon. Jotkut pyöristä reagoivat voimakkaammin matkustajaan kuin toiset.
Ryhmässäajo vaatii toisenlaista toimintaa kuin yksin ajelu. Ensinnäkin sinulla on muita pyöriä lähelläsi koko ajan. Toiseksi, ryhmässä ajetaan helposti kovempaa kuin yksin tai kuin mikä tuntuu mukavalta ajonopeudelta. Kannattaa siis alkuun ajella oman kerhon väen kanssa yksikseen, että tottuu ryhmässä ajoon sinänsä, ja vasta kun tämä sujuu luontevasti, ottaa matkustaja mukaan.
Juttu löytyy kokonaisuudessaan täältä.