– Eniten ihmettelen nuorten riskinottoa. He ovat ehkä vielä niin nuoria, ettei heille ole kasautunut vastuita elämässä. Mutta he eivät varmaan myöskään tajua, miten kovilla panoksilla pelaavat.
Kun käy kerran katsomassa sairaalassa neliraajahalvauksesta kärsiviä entisiä moottoripyöräilijöitä, niin voi miettiä, onko tämäntyyppinen ajaminen sen arvoista? Yhden sadasosasekunnin herpaantuminen liikenteen seassa riittää. Sen seurauksena voi kaatua, ja sitten onkin tuurista kiinni, osuuko joku ajoneuvo itseen, kun liukuu maassa tai sattuuko oma pyörä sopivasti iskemään niskaan alaspudotessaan, Dennis Pasterstein pohtii.
– Pitäisi katsoa pidemmälle kuin vain hetkeen. Seuraukset voivat olla lopullisia. Sitäpaitsi tässä on sekin puoli, että yksi loukkaantumispäivä maksaa työnantajalle keskimäärin 300 euroa, yksi loukkaantuminen yhteiskunnalle puolestaan keskimäärin noin 350 000 euroa. Lisäksi päälle tulevat tietysti yksilön kärsimys ja tuska.
– Emme voi tietää, miksi poliisi ajoi takaa stunttaajia. Johtuiko se levottomasta liikennekäyttäytymisestä vai siitä, että he pyrkivät pidättämään jonkun tietyn henkilön? Kuten videosta näkyy, moottoripyöräilijöiden kiinniottaminen autolla ei ole kovinkaan tehokasta. Siksi esimerkiksi Suomessa ei vastaavassa tilanteessa lähdetä pysäyttämään poliisiautolla moottoripyöräilijöitä. Pyrimme hoitamaan asian mp-poliisien avulla.
– Voi olla, että amerikkalaispoliisilla ei ollut lähettyvillä mp-poliiseja tai sitten tilanne tuli niin yllättäen.
Suomessa ongelma pieni
– Suomessakin on jonkin verran vastaavaa käyttäytymistä, mopo- ja bomber-miittejä, mutta ongelma on pieni USA:han verrattuna, komisario Pasterstein toteaa. – Se on marginaali-ilmiö, joka ajoittuu kesälle ja siinäkin vain tietyille päiville.
– Meillä miitit pidetään sivussa isolta liikenteeltä, kuten esimerkiksi teollisuusalueen kaduilla. Parasta olisi, jos ne siirrettäisiin kokonaan pois julkisilta tiealueilta, jolloin myös niiden turvallisuus kasvaisi.
– Videota katsoessa ei voi kuin ihmetellä noita riskejä, mitä nuorukaiset ottavat. Se on kuvattu lämpimässä ilmanalassa, koska kuljettajat ovat pukeutuneet shortseihin ja t-paitoihin.
– Tuolla tavalla ajettaessa ja temppuillessa riskit ovat erittäin suuret. Koko takaa-ajo tapahtuu suurella nopeudella, ryhmässä on paljon moottoripyöriä, ja kuljettajat vaeltavat pitkin kaistoja sekä vaihtavat kaistaa edestakaisin. Lisäksi he kääntelevät päätään jatkuvasti taaksepäin. Yhden sadasosasekunnin herpaantuminen voi johta törmäämiseen toisen moottoripyörän kylkeen tai perään, ja siitä on tietysti ikäviä seurauksia noilla varusteilla.
– Meillä on tiukka tieliikennelainsäädäntö, mikä rajoittaa levotonta käyttäytymistä. Tiellä pelleilystä voi mennä kortti kuivumaan. Yhdysvalloissa myös liikennevalvonta on erilaista. Suomessa tehdään massavalvontaa, jonka tukena ovat uudet automaattiset laitteet. Levottomuus tiellä käy äkkiä lompakolle. Jos on varaa hankkia pyörä, on myös varaa maksaa sakkoja, se ohjaa ihmisten käyttäytymistä, Pasterstein uskoo.
Aiheesta aiemmin sivuillamme: Mp-jengi pakenee poliisiautoista ja -helikopterista huolimatta - pelottavaa?