Nykyisin Volkswagen-konserniin kuuluva, tsekkiläinen autonvalmistaja Škoda on 130-vuotias. Sen toiminta alkoi jo vuonna 1895, jolloin Václav Laurin ja Václav Klement perustivat sen, kun jälkimmäisellä oli ollut huonoja kokemuksia paikallisen polkupyörävalmistajan tuotteiden laadusta ja asiakaspalvelusta. Se johti polkupyörämekaanikko Laurinin tapaamiseen, ja kuten tavataan sanoa, loppu on historiaa.

Kuvassa alkuperäinen Slavia B, yhdessä vuosimallin 2025 Skoda Slavia B konseptin suunnittelijan, Romain Bucallen kanssa.

Kuvassa alkuperäinen Slavia B, yhdessä vuosimallin 2025 Skoda Slavia B konseptin suunnittelijan, Romain Bucallen kanssa.

Yrityksen nimeksi tuli kohtuullisen luontevasti Laurin & Klement, ja se alkoi valmistaa polkupyöriä ja moottoripyöriä, koska miehet olivat vakuuttuneita siitä, että pystyisivät tekemään parempia tuotteita, kuin kilpailijat. Kaksi varhaista mallia, jotka esiteltiin vuonna 1899 olivat Laurin & Klement Slavia A ja Slavia B.

Kuten monet moottoripyörät niiden valmistuksen historian alkutaipaleella, Slavia B:kin muistuttaa enemmän moottoroitua polkupyörää, kuin moottoripyörää sellaisena, kuin miellämme sen nykyajasta käsin. Toki yhtäläisyyksiäkin on, kuten rungon rakentuminen moottorin ympärille sekä hihnaveto. Mutta nahkainen työkalukotelo esimerkiksi edustaa menneen talven lumia, valot ovat toisesta maailmasta, ja renkaitten leveys ja pito taatusti "erilaiset" kuin nykyään. Erityisen kiinnostava alkuperäisessä Slavia B:ssä on pysty tukiputki keskellä rungon kehikkoa.

Slavia B:n yksisylinterisen moottorin koko oli 240 cm3 ja teho 1,75 hevosvoimaa. Se pystyi noin 40 kmh huippunopeuteen. Se oli hihnavetoinen, eikä siinä ollut vaihteistoa. Teknisesti se olisi voitu luokitella mopediksi, koska siinä oli polkimet moottorin käyntiin polkemiseksi. Ehkä niillä voi myös avustaa kulkua jyrkemmissä ylämäissä? Polkimilta oli kuitenkin suoraan takapyörään erillinen ketju ja eri välityssuhde kuin itse moottorilta.

Mallia uskotaan rakennetun noin 540 kappaletta sen viisivuotisen tuotantohistorian aikana, vuosina 1899-1904.

Skoda Slavia B konsepti.

Skoda Slavia B konsepti.

"Miltä näyttäisi moderni tulkinta Slavia B:stä?"

Tätä kysyi itseltään Škodan ranskalainen suunnittelija, Romain Bucaille. Vastauksen näette tämän jutun kuvista: Slavia B Konseptin.

Koska elämme vuotta 2025, Bucaille päätyi futuristiseen sähkömoottoripyörän konseptiin, jossa on tyylillisiä viittauksia alkuperäiseen Slavia B:hen. Näitä ovat esimerkiksi lämminsävyisen ruskean nahan käyttö istuimen päällisenä sekä pieni, nahkainen työkalulaukku pyörän vasemmalla puolen. Sekä pieni "Laurin & Klement" -logo keskellä pyörää tyhjässä tilassa kertomassa historiasta ja L&K-kirjaimet graafisena elementtinä. Samaa tyyliperua ovat myös miltei polkupyörän ohjaustangon vastaavia muistuttavat kahvat sekä hihnaveto.

Skoda Slavia B konsepti ja hieno Laurin & Klement -logo keskellä tyhjää tilaa.

Skoda Slavia B konsepti ja hieno Laurin & Klement -logo keskellä tyhjää tilaa.

Muuten visuaalinen viesti rynnii vahvasti tulevaisuuden puolelle, kieltämättä konsepti on varsin futuristinen. Vihreän sävy on yhtäläinen Škodan brändivärityksen kanssa, ja viittaa merkin autourheilupuoleen.

Slavia B -konseptimalli ei koskaan tule tuotantoon, mutta kieltämättä on kiehtovaa ajatella, heijastaisiko se osuvasti kuvaa Škodasta, jos merkki olisi jatkanut moottoripyörien valmistamista näihin päiviin asti? Joka tapauksessa hieno ja kiinnostava kunnianosoitus merkin alkujuurille.

Aiheesta aiemmin:

Perjantai 26.6.2020 07:55

Laurin & Klement voitti moottoripyörien maailmanmestaruuden 115 vuotta sitten

Skoda Slavia B konsepti.

Skoda Slavia B konsepti.