Ola Electric valmistaa edullisia sähköskoottereita Intian loputtomille markkinoille, ja alkuun se näytti menestyvän erittäin hyvin. Helmikuun 2025 osalta sen myynti laski kuitenkin kappalemääräisesti peräti 75 % edellisvuoden vastaavaan kuukauteen verrattuna. Edelliseen, tammkuun kuukauteen nähden pudotus oli 64 %.
Ola onkin melkoisen myllytyksen keskellä, kun sitä kohtaan on hyökätty monelta suunnalta. Se on saanut osakseen loputtomasti valituksia johtuen sekä tuotteiden että palvelun laadusta, harhaanjohtavasta mainonnasta jne., valituksia on tullut jopa 80 000 kuukaudessa. Yrityksen osakekurssi onkin laskenut voimakkaasti.
Helmikuussa 2024 Olan skoottereita rekisteröitiin 33 906 kappaletta – helmikuussa 2025 vain 8647. Myynnin lasku on johtanut massiiviseen 1200 työntekijän, eli työvoimasta neljänneksen, irtisanomiseen. Mukana on lähtenyt myös korkeimman tason johtoa, kuten teknologiajohtaja Suvonil Chatterjee ja markkinointijohtaja Anshul Khandelwal.
Myynnin pudotus on sitäkin merkittävämpää, koska pääkilpailijoiden uusien pyörien rekisteröinti vastaavalla jaksolla on kasvanut melkoisesti. Esimerkiksi TVS:n malleja rekisteröitiin 28,7 % enemmän ja Bajaj Cheetakia mm. 81,8% enemmän, muiden valmistajien kohdalla oli myös nähtävissä melkoisia kasvulukuja.
Rekisteröintiprosessin optimointia?
Ola Electric väittää myynnin laskun johtuvan myyntineuvotteluista ja rekisteröintiprosessin optimoinnista, mikä vaikuttaa Intian rekisteröintiportaaliin kirjattuihin helmikuun 2025 toteutuneisiin myyntitietoihin. Ola Electricin mukaan myytyjen pyörien määrä helmikuussa 2025 voi olla enemmän kuin 8 647.
Lopulta huhtikuussa selvisi, että viranomaiset ovat sulkeneet Ola Electriciltä 75 myymälää Maharashtrassa. Syynä on ollut puuttuva kaupallinen toimilupa. Samalla 192 skootteria on takavarikoitu. Maharashtran osavaltiossa on tarkastettu 146 Olan myymälää, ja niistä 121:ltä on puuttunut toimilupa.
Toimilupa on yritykselle pakollinen liiketoiminnan harjoittamiseksi, ja jotta sen myymät ajoneuvot voidaan rekisteröidä valtion ylläpitämään ajoneuvorekisteriin.
Myymälöiden sulkeminen saattaa olla osasyy siihen, että ristiriita Olan ilmoittaman helmikuuta 2025 koskevan skoottereiden myyntimäärän, noin 25 000, ja rekisteröityjen 8647 pyörän välillä on niin suuri. Toisaalta, jos se ei pysty myymälöiden sulkemisen takia rekisteröimään pyöriä, pienempi luku on todellinen.
Joka tapauksessa tämä kertoo siitä, että suurillakin markkinoilla sähköajoneuvojen valmistaminen järkevään hintaan kestävällä tavalla on haaste. Olan tapauksessa kasvuvauhti ja tavoitteet ovat saattaneet olla liian suuria ja järjestelmä jälleenmyyjien hyväksymiseksi ontunut, mutta ongelmia on ollut myös itse tuotteissa sekä huolto- ja myyntiketjussa. Aika näyttää, miten Olan käy.
Asiasta kertoi Rushlane.
Aiheesta aiemmin:
Perjantai 10.1.2025 09:01
Tiistai 5.12.2023 10:42
Sähköprätkien ja -skoottereiden luvattu maa ei löydykään länsimaista
Tiistai 3.1.2023 09:01
Sähköisten kaksipyöräisten myynti kasvoi Intiassa yli 600 000 kappaleeseen vuonna 2022
Lauantai 5.11.2022 10:29
Lauantai 29.1.2022 09:45
Intialainen Ola Electric maailmaa valloittamaan: avaa sähköajoneuvojen t&k-keskuksen Englantiin
Lauantai 18.9.2021 18:51
Ola Electric myi lopulta noin 100 000 sähköskootteria kahden päivän aikana