Suomea asia ei koske, sillä CFMoton tuotteiden tulo Suomeen hoidetaan Virosta käsin.

Syyksi, että KTM luopuu CFMoton tuotteiden jakelusta, ilmoitettiin valmistajan halu luopua kaikesta ylimääräisestä liiketoiminnasta ja keskittymisestä oman kannattavuuden parantamiseen. Siitähän yksi osoitus on KTM:n omistukseen siirtyneen MV Agustan myyminen takaisin Sardarovin suvulle.

Vielä tammikuussa KTM:n selviäminen 2,9 miljardin euron velkataakan alta oli epäselvää. Velkojainkokous päätti kuitenkin antaa velasta valtaosan anteeksi. Velkojat päättävät KTM:n lopullisesta kohtalosta 25.5. pidettävässä kokouksessa. Siihen mennessä KTM:n pitäisi saada loput 600 miljoonaa euroa kasaan.

Kukaan ei enää epäile, etteikö se toteutuisi, ja KTM jatkaisi toimintaansa, mutta se herättää mielenkiintoisia kysymyksiä.

Sekä kiinalainen CFMoto että intialainen Bajaj Auto ovat KTM:n läheisiä yhteistyökumppaneita, ja molempien kerrottiin olevan mukana keskusteluissa isojen summien sijoittamisesta pitääkseen KTM:n ja sen emoyrityksen Pierer Mobility AG:n nokat pinnan yläpuolella.

Huhtikuussa Bajaj Auto International Holdings investoi 50 miljoonaa euroa Pierer Bajaj AG:n (PBAG) bondeihin. Ne ovat muutettavissa yrityksen osakkeiksi kesäkuun 2026 - helmikuun 2028 välisenä aikana.

Tuore uutinen siitä, että KTM keskeyttää CFMoton ja sen alabrändin Zeehon jakelun Euroopassa näyttää kovasti sopivan Bajaj Auton sijoituksen yhteyteen.

Samalla herää kysymys siitä, onko Bajaj yksin tai Piererin kanssa sijoittamassa lisäksi ne puuttuvat sadat miljoonat eurot KTM:n turvaamiseen ja näkee CFMoton tarpeettomana kilpailijana? KTM kyllä ilmoitti, että vaikka kiinalaisvalmistajan tuotteiden jakelu päättyy, muu yhteistyö jatkuu entisellään. Ja CFMoto hoitaa edelleen KTM:n moottoripyörien jakelun Kiinassa.

KTM ilmoitti virallisesti, että se ei enää 31.5. lähtien jaa CFMoton tai Zeehon tuotteita Itävallassa, Saksassa, Espanjassa, Sveitsissä eikä Englannissa.

Asiasta kertoi mm. Rideapart.