Hondan t&k-osasto tuottaa patenttihakemuksia tasaiseen tahtiin, ja viime vuosina ne ovat Cycleworldin mukaan sisältäneet monenlaisia ratkaisuja tutka- ja kamerapohjaisista mukautuvista vakionopeudensäätimistä törmäyksen vaikutuksia lieventäviin järjestelmiin, kaista-assistenttiin ja moniin muihin teknologioihin. Uusinta uutta on kyetä huomioimaan toiminto, joka on tyypillinen ainoastaan moottoripyörille: kaistojen välissä ajo, eli splittaus.

Kaistavaroitin lienee tuttu useimmille moderneilla autoilla ajaneille? Se varoittaa piippauksella tai väläyksillä, mikäli ajat liian lähellä keskiviivaa, tai olet ajautumassa sen yli tai kaistan ulkopuolelle. Varsinainen kaistavahti voi sisältää myös sen, että vahti pitää auton kaistojen välissä. Jotkut toteutusmallit ovat raivostuttavia, mutta parhaat eivät häiritse liikaa, jos ei ole tarvetta. Järjestelmässä hyödynnetään yleensä kameroita tien linjojen havainnointiin. Teknologia on sinällään yksinkertaista.

Moottoripyörille tarkoitetussa ratkaisussa kaistojen välissä ajo saattaa kuitenkin olla ongelma: miten avustin kykenee tunnistamaan tarkoituksella tehdyn splittauksen? 

Kaistojen välissä ajo ei ole laillista kaikissa maissa, Suomessakin sen asema lienee riippuvainen tapahtuman nähneen poliisin tulkinnasta. Monessa maassa se on kuitenkin laillista, tai siihen riittää se, että sitä ei ole varsinaisesti kiellettykään.

Hondan patenttipiirroksissa järjestelmässä hyödynnetään sekä kameraa että tutkaa ja se on suunniteltu toimimaan kuin kaistavahti, eli varoittamaan kaistan ulkopuolelle ajautumisen riskistä, mutta se ei turhaan varoita, jos kyse onkin kaistojen välissä ajosta.

Tutka on pyörän (todennäköisesti ensi vaiheessa Gold Wingin) nenässä ja sitä käytetään tunnistamaan muita ajoneuvoja sekä ohjaamaan mukautuvaa vakionopeudensäädintä. Tutkan yläpuolella oleva kamera taas osoittaa eteenpäin ja syöttää näkemäänsä signaalia tietokoneelle, joka tunnistaa siitä tiemerkinnät ja aktivoi kaistanvaroitusjärjestelmän.

Normaalitilanteessa se toimii kuten auton kaistanvaroitusjärjestelmä. Jos ajaudut liian lähelle keskilinjaa laittamatta vilkkua päälle kaistanvaihdon merkiksi, se kytkee varoitussignaalin. Miten tästä sitten päädytään järjestelmään, joka kykenee huomioimaan splittauksen?

Hondan vahti aktivoi varoitusjärjestelmän, jos se huomaa pyörän lähestyvän kaistaviivaa, mutta se aktivoi lisäksi ajastimen ohjelman sisällä. Jos se tunnistaa samat tekijät, jotka normaalisti johtavat kaistojen välissäajoon tietyn ajan puitteissa (Hondan patentissa aika on kolme sekuntia), niin se tukahduttaa varoituksen ja tulkitsee asian siten, että olet tarkoituksella splittaamassa.

Sen lisäksi, että systeemi tunnistaa sinun ajavan kaistojen välissä, ja normaalia kapeammassa tilassa autojen välissä, järjestelmä kalibroi itsensä uudelleen etututkan törmäyksenvaroitusjärjestelmän osalta: Se kaventaa tutkan keilaa eteenpäin siten, etteivät pyörän sivuilla ajavat autot laukaise järjestelmää.

Vaikka systeemi on vielä patenttihakemuksen tasolla, ja käytännön toteutukseen on pitkä matka, Honda näyttää tutkivan tutkan ja eri teknologioiden tarjoamia mahdollisuuksia laajalla skoopilla, ennen kuin ottaa ne käyttöön.