TVS on voimakkaasti keskittynyt Intian markkinoille, mutta se valmistaa jo nyt BMW:lle globaaliin myyntiin yksisylinterisiä G 310 -sarjan malleja sekä CE 02 -sähköskoottereita. Omassa maassaan se myy näiden rinnakkaismalleja, Apache RTR 310 roadsteria ja RR 310 sportsbikea.

Yhteistyö näkyy myös sähkömoottoripyörän patenttipiirroksissa, jäljessä on tiettyjä yhtäläisyyksiä BMW:n CE 02 ja CE 04 -sähköskoottereiden kanssa, kertoo Cycleworld.

TVS valmistaa kahta sähköskootteria, TVS X:ää ja TVS iQubea, mutta niissä on skootterimaisesti moottori sijoitettuna takakeinuhaarukkaan. Uuden patentin piirrosten mukaan moottori on sijoitettu moottoripyörämäisesti runkoon ja voima siirtyy takapyörään hihnavedolla. Pyörä on kapea, ja kuljettajan jalat ovat jalkatapeilla pyörän molemmin puolin, eikä kuten skoottereissa, edessä vierekkäin.

TVS:n valmistama BMW CE 02 on designiltaan jostain skootterin ja minibiken väliltä, ja siinä on niin ikään moottori sijoitettu runkoon ja yksiaisainen keinuhaarukka kuten nyt nähdyssä patentissakin. TVS:n design on kuitenkin kapeampi erilaisen vaihteistoratkaisun ansiosta, joka muistuttaa CE 04:n vastaavaa.

Rungon ja akustojen layout ovat poikkeavia muihin sähkömoottoripyöriin verrattuna. Useimmat valmistajat suosivat vaihdettaville akustoille sijoitusta pyörän keskelle, tai jos ratkaisu on kiinteä, akusto on osa rungon kantavaa rakennetta.

TVS:ssä on kulmikas (teräs)levystä hitsattu runko ja kaksi isoa, mutta ohutta akustoa, jotka kumpikin on asennettu pystyyn levymäisesti rungon molemmin puolin. Se on epätavallinen ratkaisu moottoripyörän akustoiksi, mutta mahdollistanee kapean rakenteen ja vastaavanlaisia, matalaprofiilisia useista moduleista koostuvia akkuja käytetään lattian alle asennettuina sähköautoissa. TVS:ssä moduli on vain käännetty pystyyn.

Moottori vaikuttaa TVS:n muuallakin käyttämältä 11 kW:n / 15 hv:n versiolta, ja sen vääntö olisi silloin noin 40 Nm.

Tiedossa ei vielä ole, tullaanko uutta designia myymään myös BMW-nimen alla, mutta BMW:n isot sähkömoottoripyörät näyttävät antavan odottaa itseään. Varsinkin, kun sähkömoottoripyörien markkina Euroopassa on taantumuksen tilassa tällä hetkellä. BMW:n omista immateriaalioikeuksien asiakirjoista löytyy tavaramerkkioikeudet "DC"-kirjainyhdistelmän alta liutaan mallinumeroita DC 01:stä DC 09:n, joten yrityksellä on aikeita sähkömoottoripyörien markkinoille. Voisiko kevariluokkaan sijoittuva, TVS:n valmistama DC 01 olla ensimmäinen sellainen? 

Aiheesta aiemmin:

Torstai 29.2.2024 13:27

Yksi suurimmista moottoripyörävalmistajista siirtää vuosilla sähköprätkänsä julkistusta syystä, jonka pitäisi kilisyttää kelloja

Maanantai 10.7.2023 12:07

BMW julkisti parkour-väelle ja muulle urbaanille kermalle tarkoitetun kevarisähköprätkän

Keskiviikko 5.7.2023 09:02

Motouutiset koeajaa Bemarin futuristisen sähköskootterin: tällaisiako tulevaisuuden kaksipyöräiset ovat?

Lauantai 4.3.2023 16:11

BMW CE 04 Vagabund Moto Concept – urbaanin surffaajan monitoimisähköskootteri

Perjantai 3.9.2021 08:18

Saksalaisvalmistaja aukoo uusia uria urbaanilla CE 02 sähkökevarin konseptilla

Torstai 8.7.2021 08:09

BMW:n uutuussähköskootteri CE 04: futuristinen kulkine urbaaniin ympäristöön