Suomen Moottoriliitto ry:n (SML) liikennevakuutustyöryhmä laati vuoden 2024 lopulla kirjelmän liikenne- ja viestintävaliokunnalle tämänhetkisistä ongelmista ja esitti asioiden ratkaisemista yhteistyössä ministeriön, valiokunnan ja moottoriurheiluun liittyvien tahojen kesken. Kirjelmän myötä valiokunta on pyytänyt ministeriöltä lausunnon lain ongelmakohtiin, joita käsiteltiin eduskunnassa liikenne- ja viestintävaliokunnan kuulemistilaisuudessa 3.4.2025. SML oli kutsuttuna mukana tilaisuudessa ja esitteli yksityiskohtaisesti lausunnossaan ja esityksessään tämänhetkiset ongelmat.

Kuulemistilaisuudessa valiokunta otti vakavasti esitetyt ongelmat ja niistä keskusteltiin laajasti ja hyvässä hengessä. Myös vakuutusyhtiöiden edustaja oli paikalla samoin ratkaisukäytäntöihin olennaisesti liittyvä liikenne- ja potilasvahinkolautakunnan puheenjohtaja. Keskustelun tuloksena yhteinen näkemys oli, että tilanne on moottoripyörien osalta vaikea ja uudistuksia olisi saatava aikaan, jotta moottoriurheilun ja erityisesti rekisteröimättömillä ajoneuvoilla tapahtuvaan harjoitteluun ja kilpailutoimintaan liittyvät lain ongelmat saataisiin ratkaistua.

Oma malli kolmannen osapuolen vakuuttamiseen

Työtä jatketaan ja seuraavan kerran SML tapaa valiokunnan edustajan huhtikuun lopussa. SML:n työn tavoitteena on laatia yhteistyössä esitys mallista, jossa moottoriurheilulle laadittaisiin oma rekisteröimättömien ajoneuvojen vakuutusmalli, joka perustuisi puhtaasti kolmannen osapuolen vakuuttamiseen. Selkeä rajaus antaisi perusteet hinnoittelulle ja harrastajien olisi helpompi määritellä myös omiin tarpeisiin sopiva lisävakuutusturva. Suomessa moottoriurheilua ei ministeriön näkemyksen mukaan ole tarkoituksen mukaista siirtää pois liikennevakuutuslain soveltamisalasta, vaikka sitäkin on SML:n puolelta esitetty. Tällä hetkellä työ kohdistuu lain epäkohtien ratkaisemiseen.

Siirtolupamalli ei toimi

Toinen keskusteluissa yhteisesti todettu ongelma oli ulkomailta Suomeen saapuvat harrastajat ja kilpailijat. Nykyinen siirtolupamalli ei ole käytännössä toimiva vakuutusmalli ja uuden vakuutuksen osalta esitetään myös helpompaa mallia ulkomailta Suomeen tuleville urheilijoille.

Direktiivi vaatii EU:n jäsenmailta kolmannen osapuolen vakuuttamisen joko liikennevakuutusmallilla toi toisella lainsäädännön määrittelemällä vakuutuksella. Euroopasta kerätyn tiedon ja kokemusten perusteella tapahtuman järjestäjien vakuutukset ovat erittäin kalliita ja sopivimpana vaihtoehtona Suomen vallitsevassa tilanteessa olisi joko henkilökohtainen vastuuvakuutus tai ajoneuvoon liitetty kolmannen osapuolen vakuutus. Se mikä vaihtoehto Suomessa olisi mahdollinen, selviää ajan myötä valiokunnan ja Sosiaali- ja terveysministeriön kanssa käytävissä keskusteluissa.