Jared Dourdeville on New Yorkissa toimivan H. Partners Managementin osakas ja Harley-Davidsonin hallituksen riippumaton jäsen vuodesta 2022. Hän erosi hallituksesta äkillisesti viime viikolla ja kirjoitti kirjeen, jossa esitti huolensa yrityksen johtamisesta ja ikonisen brändin tulevaisuudesta.

Kirjeessään hallitukselle Dourdeville esitti huolensa Harley-Davidson Motor Companyn tulevaisuudesta. Tämä liittyy yrityksen aiempaan ilmoitukseen, että toimitusjohtaja Jochen Zeitz jää eläkkeelle tämän vuoden jälkeen oltuaan viisi vuotta ruorissa. 

Asiasta enemmän tässä jutussamme: Keskiviikko 9.4.2025, Harley-Davidson etsii uutta pääjohtajaa – epäonnistuiko nykyinen tärkeimmässä tehtävässään?

Dourdevillen kriittinen kirje julkaistiin SEC:in eli Yhdysvaltain arvopaperimarkkinaviraston sivustolla 5. huhtikuuta. Hän väittää, että Harleyn nykyinen johtoryhmä on syyllinen "vakavaan alisuoriutumiseen", mutta lisäksi hänellä on merkittävämpiäkin huolenaiheita yrityksen suhteen.

"Olen eniten huolissani perustavanlaatuisista rakennuspalikoista, jotka tukevat yrityksen pitkän aikavälin kehityskulkua: kulttuuria, läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta sekä hallituksen ja johdon halukkuutta asettaa yritys etusijalle", Dourdeville kirjoittaa.

Erityisesti hän kyseenalaistaa pääjohtaja Zeitzin "Hardwire"-liiketoimintastrategian, joka ohjasi yritystä investoimaan enemmän Harleyn tärkeimpiin touring- ja cruiser-malleihin siitä huolimatta, että näitä ei ole merkittävästi päivitetty "yli kymmeneen vuoteen".

Harley-Davidson Akrapovicin putkistolla.

Harley-Davidson Akrapovicin putkistolla.

Dourdevillen kirje viittaa myös Harley-Davidsonin "ehtymiseen". Hän kohdistaa moitteensa valmistajan valkokaulustyöntekijöihin, jotka enimmäkseen tekevät etätöitä, minkä hän uskoo olevan huolenaihe yrityksessä, joka tunnetaan kulttuuristaan ja yhteisöllisyydestään. Hänen kirjeensä viittaa kulttuuriseen muutokseen Zeitzin johtoon tulosta alkaen, ja väittää ylemmän johdon vaihtumisen vaikuttaneen yrityksen kulttuuriin, kertoo Powersportsbusiness.

"Jochenin (Zeitz) Hardwire-strategian lopputulos on huolestuttava", Dourdeville kirjoittaa. "Touring- ja cruiser-mallien myynti on laskenut yli 20 % vuodesta 2019, ja jälleenmyyjäverkosto on täynnä ylimääräistä varastoa".

Harley kohtasi kritiikkiä viime kesänä sen jälkeen, kun poliittinen aktivisti käynnisti sosiaalisen median kampanjan X:ssä kritisoidakseen yritystä ja sen DEI-tavoitteita. Sen seurauksena yhtiö tarkisti useita käytäntöjään ja kutsui muutosta "sisäiseksi sidosryhmien tarkasteluksi".

"Uskon, että yhtiön vastaus tähän tilanteeseen oli todella huonosti hoidettu", Dourdeville sanoi aktivistikampanjasta. "Uskon myös, että tapauksella on saattanut olla olennainen ja pysyvä vaikutus asiakkaiden suhteeseen Harley-Davidsonin brändiin."

Asiasta lisää tässä jutussa: Maanantai 26.8.2024, Harley-Davidson luopuu monimuotoisuusprojekteistaan some-painostuksen vuoksi – vetäytyy Pridestä

Harley-Davidson kuitenkin väittää, että Dourdeville ei koskaan kertonut huolenaiheistaan ​​toimiessaan hallituksen jäsenenä. Vaikka hän kritisoi Zeitziä ja hänen strategiaansa, yhtiö sanoo hänen kannattaneen tuolloin myös toimitusjohtajaa ja hänen näkemystään tulevaisuudesta. Joten Milwaukeessa on selvästi ongelmia, ja Harley tarvitsee uuden alun. Mutta riittääkö se rauhoittamaan uskollisia asiakkaita ja miellyttämään sijoittajajoukkoa?

Aiheesta aiemmin:

Keskiviikko 9.4.2025 09:38

Harley-Davidson etsii uutta pääjohtajaa – epäonnistuiko nykyinen tärkeimmässä tehtävässään?

Maanantai 26.8.2024 09:05

Harley-Davidson luopuu monimuotoisuusprojekteistaan some-painostuksen vuoksi – vetäytyy Pridestä