Ducati hehkuttaa pyörän olevan nopea ja helppo ajettava paitsi ammattilaisille myös amatööreille, kiitos tehokkaan moottorin ja alumiinirungon.

Pyörä on lisäksi varustettu täysin uudenlaisella vetoluistoneston hallintajärjestelmällä ainoana luokassaan. Se pystyy aiempia tarkemmin "haistamaan" äärimmäisesti luiston rajan, ja on välittömästi kytkettävissä napinpainalluksella päältä, kun tarvitaan koko moottorin teho käyttöön.

Pyörä tulee myyntiin valikoiduilla eurooppalaisilla jälleenmyyjillä kesäkuusta 2025 alkaen.

Ducati Desmo 450 MX.

Ducati Desmo 450 MX.

"Viimeisen 18 kuukauden aikana monet ihmiset ovat kysyneet minulta, miksi Ducati päätti astua ammattimaisen offroad-ajon maailmaan. Vastaus on yksinkertainen: Ducati on terve yritys, joka tuottaa resursseja, joten sillä on mahdollisuus kasvaa laajentumalla uusiin harrastajasegmentteihin", Claudio Domenicali, Ducati Motor Holdingin toimitusjohtaja, totesi. "Katsoimme ympärillemme, etsimme yrityskulttuuristamme sitä mikä on ainutlaatuisinta ja löysimme sen, mikä mielestäni luonnehtii Ducatia paremmin kuin kenties mitään muuta yritystä: kisa- ja tuotantomoottoripyörien läheisyys. Ja samalla havaitsimme, että meillä on uskomaton resurssi käytettävissämme. Eri osastoillamme on niin monia off-road-harrastajia, että se on mahdollistanut sekä amatööreille että ammattilaisille tarkoitetun suorituskykyisen pyörän esittelemisen. Kehitämme sitä jatkuvasti ja tuemme kisakuljettajia aidosti heidän kaikkia tarpeitaan ymmärtävän myyntiverkoston avulla."

Ducati Desmo 450 MX.

Ducati Desmo 450 MX.

Desmo 450 MX on kehitetty yksisylinterisen, tilavuudeltaan 449.6 cm3 Desmodromisella venttiilikoneistolla varustetun moottorin ympärille. Luvassa pitäisi olla vääntöä ala- ja keskikierroksilla ja käytettävyyttä myös ylikierroksilla. 70 % maksimiväännöstä on käytettävissä jo 4200 minuuttikierroksella.

Desmodrominen venttiilikoneisto mahdollistaa isommat nostot ja kun sylinterin halkaisija on 96 mm, ja iskun pituus 62,1 mm, niin moottorissa pystytään käyttämään 40 mm imuventtiilejä ja 33 mm pakoventtiilejä. Imuventtiilit ovat titaania, ja pakoventtiilit terästä, toki natriumtäytteisinä paremman lämmön haihtumisen nimissä.

Moottorin teho on 63,5 hv / 9400 rpm ja maksimivääntö 53,5 Nm / 7500 rpm. Rajoitin lyö päälle kohdassa 11 900 rpm.

Vinoneliön muotoinen jäähdytin mahdollistaa isomman pinnan ja paremman jäähdytystehon.

Kevyessä alumiinirungossa on niin vähän hitsaussaumoja kuin mahdollista vakauden, keveyden ja jäykkyyden tavoittamiseksi. Runko painaa vain 8,96 kg ja koko pyörä muine nesteineen käyttökunnossa, mutta ilman polttoainetta 104,8 kg.

Ducati Desmo 450 MX.

Ducati Desmo 450 MX.

Pyörän ominaisuudet näyttävät riittävän, sillä Alessandro Lupinosta tuli ensimmäisen Italian MX1 -mestaruussarjan voittonsa jälkeen Italian mestari. Pyörän kehitystyöstä ovat vastanneet ajopuolen osalta Tony Cairoli ja Alessandro Lupino.

Jousitus on Showan käsialaa. Etuhaarukka on täysin säädettävä 49 mm liukuputkin ja Kashima-päällystettyinä. Joustomatka on 310 mm. Takavaimennin on niin ikään täysin säädettävä ja sen joustomatka on 301 mm.

Jarrut ovat Brembon, edessä kaksimäntäinen kelluvat satula ja takana yksimäntäinen satula. Levyt ovat Galferin, edessä 260 mm ja takana 240 mm.

Uuden vetoluistoneston lisäksi pyörässä on lähtöavustin ja moottorijarrutuksen säätö sekä vaihdeavustin, shifteri, joka mahdollistaa kytkimettömät vaihdot molempiin suuntiin.

Ducati Desmo 450 MX.

Ducati Desmo 450 MX.

Huoltoväleistä sen verran, että venttiilien välykset tarkistetaan ja mäntä vaihdetaan 45 tunnin välein. 

Lisävarusteiden avulla Desmo 450 MX:stä voi tehdä MM-sarjassa ajavien Jeremy Seewerin ja Mattia Guadagninin pyörien replikan. Kaikki muu kisavarustus on ostettavissa, paitsi Showan alustan kisaversio, jota ei myydä yksityiskuljettajille.

Muista tehdasosista myynnissä ovat mm. pyörien navat, Akrapovičin titaaninen äänenvaimennin sekä Brembon kisajarrusatulat. 

Aiheesta aiemmin:

Perjantai 9.8.2024 09:18

Ducati debytoi motocrossin MM-sarjassa Hollannissa: tuleen asettuvat Tony Cairoli ja Desmo450MX

Tiistai 23.1.2024 10:50

Ducati julkisti Desmo450 MX motocross-mallinsa ja tehdastiiminsä

Lauantai 23.12.2023 12:27

Ducati perusti kisaorganisaation, Corse Off-Roadin, motocross-kilpailuja varten

Perjantai 27.10.2023 08:01

Ducati astuu motocross-maailmaan: työn alla kisakone yhteistyössä yhdeksänkertaisen maailmanmestarin kanssa

Ducati Desmo 450 MX.

Ducati Desmo 450 MX.