FIM:n linjaukset katuradoilla ajettavista kilpailuista

Tilapäisillä katuradoilla ajettavista kilpailuista on ollut paljon keskustelua kansainvälisesti Euroopan lajiliittojen ja kansainvälisen moottoriliiton FIM:n välillä. FIM on linjannut omassa toiminnassaan, että tilapäisillä katuradoilla järjestettävät Road Racing -kilpailut ovat FIM:n toteuttaman moottoriurheilun turvallisuustyön vastaisia ja, että FIM:n toimintaan sitoutuneiden lajiliittojen ei tulisi hyväksyä kilpailuja kansallisiin kilpailukalentereihin, kerrotaan Suomen Moottoriliiton / Imatranajojen lähettämässä tiedotteessa.

Myös FIM Europe on tehnyt asiasta oman linjauksen kokouksessaan marraskuussa 2024 seuraten FIM:n päätöstä. Katuradoilla järjestettäviä kilpailuja ei voi enää vuodesta 2025 alkaen lisätä FIM Europen kilpailukalenteriin ja FIM ja FIM Europe edellyttää jäsenliitoiltaan päätöksen noudattamista.

FIM on lähettänyt asiasta Suomen Moottoriliitto ry:lle (SML) kirjallisen huomautuksen, jota SML:n hallitus on käsitellyt alkuvuoden aikana.

Tilanne on suomalaisen moottoriurheilun näkökulmasta erittäin vaikea, koska Imatranajo IRRC -kilpailu on perinteikäs ja suosittu tapahtuma Suomessa. Asian osalta on käyty paljon keskustelua ja tilanteeseen on yritetty löytää sovittelevia ratkaisuja kansainvälisen liiton ja Euroopan lajiliittojen kanssa vuodesta 2024 alkaen. Tavoitteena on ollut kilpailun säilyminen FIM Europen kalenterissa ja myös SML:n kansallisessa kilpailukalenterissa. Myös kilpailun turvallisuuteen liittyviä toimia on kehitetty aktiivisesti vuosittain.

FIM ei ole muuttanut linjaustaan ja edellyttää SML:a FIM:n jäsenliittona noudattamaan tehtyä päätöstä. SML on FIM:n jäsenyhdistys ja sitoutunut jäsenyyden myötä FIM:n kilpailutoiminnan sääntöihin ja linjauksiin.

SML:n hallitus on käsitellyt asiaa omassa kokouksessaan ja päättänyt, että vuonna 2025 kilpailu järjestetään tilanteesta huolimatta osana SML:n kilpailukalenteria. Päätöksen perusteena ovat olleet aktiivinen turvallisuustyö kilpailijoiden turvallisuuden parantamiseksi, kilpailun asema Suomessa sekä vuoden 2024 aikana jo toteutetut valmistelut, jotka ovat vaatineet resursseja Imatran moottorikerholta sekä Imatran kaupungilta.

Kisajärjestelyt myöhässä

Vuodesta 2026 alkaen kilpailua ei FIM:n linjausten mukaisesti voida enää lisätä SML:n kilpailukalenteriin. Kilpailun järjestäminen on edelleen mahdollista Imatran Moottorikerho ry:n omana toimintana. SML seuraa kansainvälisen liiton tilannetta ja linjauksiin liittyviä mahdollisia muutoksia.

Imatran Moottorikerhon osalta tilanne on tarkoittanut sitä, että kilpailun järjestämiseen liittyvät valmistelut ovat alkaneet myöhässä, kun järjestäjä on odottanut FIM:n ja SML:n linjausta sekä sitä, miten asiat onnistuvat muissa IRRC-kilpailuja järjestävissä maissa. IRRC-sarjan jatkuminen on myös Imatranajo -kilpailun kannalta elintärkeä asia.

SML:n päätöksen mukaisesti Imatranajo -kilpailulle myönnetään kilpailulupa vuonna 2025 ehdollisena, tarkoittaen sitä, että turvallisuuteen liittyvät seikat käydään tarkasti läpi. Ajettavia kilpailuluokkia ei ole vielä päätetty, mutta kaikki päätökset kilpailun järjestelyyn liittyen tehdään turvallisuus edellä. Turvallisuus tarkoittaa kilpailijoiden, yleisön ja tapahtumassa työskentelevien henkilöiden turvallisuutta. Turvallisuutta valvovat myös viranomaiset, joiden kanssa SML ja IMK ry tekevät tiivistä yhteistyötä noudattaen suosituksia ja lainsäädäntöä.

Merkittävä kisatapahtuma

Imatranajo on Imatran Moottorikerho ry:n järjestämä kilpailu, johon kerho saa järjestelyihin apua alueen urheiluseuroilta sekä muilta yhdistyksiltä. Ilman talkooapua tapahtuman järjestäminen olisi mahdotonta. Imatranajo on myös Imatran ja Etelä-Karjalan suurin tapahtuma tuoden pelkästään Imatran seudulle mittavat 5–6 miljoonan euron tulot.

Imatran Moottorikerho ry:n vakaana tavoitteena on jatkaa perinnettä katurata kilpailun järjestäjänä, mutta muutamia muutoksia on tulevina vuosina tulossa.

"Meillä on tarkoitus jatkaa Imatranajo-tapahtumaa myös tulevina vuosina ja tilanteen ratkaisemiseksi tehdään paljon työtä" – toteaa IMK ry:n puheenjohtaja Marjaana Pakkanen.